Saturday, May 23, 2009

LUAHAN HATI SEORANG PAKCIK

بسم الله الـــرحمن الرحيم
الحــــمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشـــرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وأصحابه أجمعين وأما بعد

Bersyukur saya kehadrat Allah swt kerana diberikan nikmat Iman dan Islam serta nikmat kesihatan tubuh badan yang sempurna untuk terus hidup dan berbakti.

Sudah hampir sebulan sebenarnya saya memohon visa. Sepengalaman lepas, cuma dua minggu sahaja daripada tarikh permohonan untuk pergi kali kedua ke Jabatan Imegrisen Buuth Islami untuk cop visa tersebut. Tetapi, entah mengapa, mungkin dengan rasa malas dan bulan ini pula sibuk dengan peperiksaan, mungkin itu faktor saya tertangguh untuk mendapatkan cop visa dari minggu ke minggu.

Semalam ( jumaat, 22 Mei 2009) saya berjanji dengan seorang teman untuk sama-sama pergi dan dia pun mempunyai urusan yang sama. Seawal jam 6.45 pagi, kami berdua menaiki teksi untuk ke sana. Dengan tujuaan, boleh siap awal jika pergi awal. Sepengalaman lepas, passport akan dikumpulkan dan nama akan ditulis di atas sehelai kertas. Orang pertama hingga bilangan ke 60 sahaja akan dilayan untuk urusan visa. Tetapi hari ini, berlainan sedikit, cuma beratur dan serahkan sahaja passport kepada pegawainya. " Alaaa...sama sahaja kalau pergi pukul 9 pun" kata teman kepasa saya. Saya cuma tersenyum.

Apa yang hendak dikongsikan ialah, saya kerap kali juga menaiki teksi kemana jua hatta ke kuliah pun. Ramai juga pemandu teksi yang memuji akan kebijaksanaan Tun Dr Mahadir dalam sistem pentadbiran dan ekonomi sehingga Mesir juga pernah meminta nasihat dalam bidang ekonomi yang menyebabkan ekonomi Mesir meningkat.

Cuma, ammu ini, lain sedikit. Dia mulakan perbualan dengan menggunakan bahasa arab fushah walaupun ada terselit loghat ammiah mersinya itu. " Syariah Qanun atau Islamiah" tanyannya, "Islamiah"..jawab kami.

"Malaysia bagus, mata wang tinggi, gaji tinggi, Mahadir Muhammad bagus" ujarnya menyambung perbulan.

"Mesir pun bagus, preseden pun baik" sampuk kami membalas puji. "Tidak, mesir tidak bagus" ujarnya kembali dengan suara yang agak tinggi sedikit. Kami sekadar tersenyum.

"Kamu tahu, aku ini jurutera pertanian, tapi gaji aku tidak cukup untuk aku dan keluarga aku. Itulah sebanya aku memandu teksi sebagai kerja sambilan ketika cuti."

"Kamu tahu? Mesir ini tidak bagus, displin rakyatnya tidak bagus, gaji rendah. Aku cuma mendapat gaji LE 680 sebulan sebagai seorang jurutera. Cukupkah untuk aku dan anak-anak aku?" sambungnya.

"Aku juga ada kawan, seorang doktor, pun ketika cuti, dia memandu teksi untuk cari pendapatan tambahan. Bayangkan. Aku jurutera, dia doktor. Di Malaysia kamu pernah jumpa seorang jurutera atau doktor memandu teksi?"...kami cuma menggeleng.

Banyak lagi sebenarnya yang dibualkan. Tidak perlulah diceritakan semuanya. Saya terfikir, kalau rakyatnya sendiri mengeluh dengan negaranya sendiri, apatah lagi kita orang asing. Biasa sangat siapa yang duduk di Mesir ini, jika berurusan, lambat, "datang esok" dan sebagainya. Kita juga sering merungut akan kekasaran meraka, kebiadapan, tidak berdisiplin dan sebagainya. Inilah hakikatnya. Jadi, sabar sahajalah ...

وصلى الله على ســيدنا محمد وعلى آله وأصحابه وســلم

0 fikrah:

KONGSI BERSAMA

RAKAN SEPERJUANGAN