Wednesday, May 13, 2009

ZAMRY MENTERI BESAR TIDAK SAH?

بسم الله الرحـــــــمن الرحيم
الحـــمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وأصحابه أجــــمعين وأما بعد


Ku Li : Bubar Dun Perak
Alhamdulillah, bersyukur saya kehadrat Ilahi kerana diberikan nikmat Iman dan Islam serta nikmat kesihatan tubuh badan yang sempurna untuk terus hidup dan berbakti.

Kemelut politik Perak kian menemukan jalan buntu. Dua hari lepas, 11 Mei 2009, apabila Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan bahawa kuasa Menteri Besar Perak yang sah milik kerajaan PR Perak, YAB Dato' Seri Dr. Zamry Abdul Kadir. Namun, selepas lapan jam keesokkan harinya, YAB Dato' Seri Nizar dan exconya diminta mengosongkan pejabat MB kerana mendapat perintah Mahkamah Rayuan yang menerima rayuan Dato' Seri Dr Zamry agar keputusan mahkamah tinggi yang memihak kepada PR Perak ditangguhkan.

Persoalannya, menagapa berlaku begitu? Bukankah Mahkamah Tinggi sudah memutuskan bahawa YB Nizar MB dan YB Zamri tidak sah. Keputusan mahkamah rayuan juga agam memingkan kepala semua terutama rakyat Perak. Zamry dan orang-orangnya senyum hingga ketelinga dengan keputusan itu dan meminta YB Nizar dan exconya keluar daripada peajabat MB dan beliau ( Zamry ) mahu menjalankan tugas semula. Peliknya ialah, status Zamry tidak sah, beliau tidak berhak langsung untuk memasuki pejabat MB malahan tidak berhak langsung untuk membuat persidangan DUN Perak.

Menurut Prof. Dr Abdul Aziz Bari, Pensyarah Fakulti Undang-Undang, UIAM, dalam satu perbualan telefon di TV Antara dipetik sebagai berkata : " itu yang jadi masalahnya, saya rasa keputusan mahkamah tinggi itu lebih logik dan lebih sesuai sebab kalau seseorang itu dihukumkan sebagai tidak sah, bagaimana kita boleh benarkan dia ( YB Zamry ) duduk di situ dan membuat keputusan? So, bagi saya, keputusan mahkamah rayuan itu agak pelik sedikit sebab dia tidak menyentuh pun keputusan mahkamah tinggi yang mengatakan bahawa zamry itu ( MB ) haram, jadi kalau tidak diselesaikan, bagaimana Zambry boleh tinggal di situ ( pejabat MB )? Ini pada saya, agak memeningkan ( terhadap ) keputusan mahkamah rayuan itu."

beliau juga menegaskan, oleh kerana keputusan Dato' Seri Zamry belum dimuktamadkan, beliau tidak berhak menduduki pejabat Menteri Besar. Beliau ( Prof Dr. Abdul Aziz Bari ) menyatakan bahawa, selepas mahkamah memutuskan bahawa zamry tidak sah macam mana zamry boleh dibenarkan menduduki pejabat menteri besar, dan tidak boleh juga memanggil persidangan DUN Perak. Menurut Prof Dr Abd Aziz lagi, perintah mahkamah tinggi itu tidak boleh ditangguhkan lagi kerana dia ( Dato' Seri Zamry ) sudah haram ( tidak sah ).

Oleh itu, jalan terbaik untuk menyelesaikan kemelut politik yang kian runcing ini, meminta pihak istana membubarkan DUN dan memberi peluang rakyat membuat pilihan semula dalam peliharaya negeri. Pilihanraya negeri juga akan menyelamatkan kita dariopada segala kekeliruan yang timbul dan tidak ada lagi adegan keluar masuk mahkamah mengenai kemelut ini.

Apakah lagi sebenarnya perancangan zalim mereka ( BN ) terhadap PR dan rakyat Perak? Apakah juga lagi niat jahatnya? Kita semua diperbodohkan dan dikelirukan oleh BN sendiri. Adakah mereka tidak berfikir tidak tanduk mereka akan memyebabkan orang semakin menyampah dengan BN dan UMNO. Kepada penyokong UMNO-BN, anda masih menyokong mereka?...sengal !

وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه وسلم

0 fikrah:

KONGSI BERSAMA

RAKAN SEPERJUANGAN