Tuesday, May 12, 2009

KRISIS POLITIK PERAK : BILAKAH IA AKAN BERAKHIR

بسم الله الرحـــمن الرحيم
الحــــمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وآصحابه أجــــمعين

Bersyukur saya kehadrat Ilahi kerana diberikan nikmat Iman dan Islam serta kesihatan tubuh badan yang sempurna untuk terus hidup dan berbakti.

Semalam, merupakan detik gembira buat rakyat negeri Perak di mana, kerajaan pilihan rakyat yang digulingkan oleh kerajaan lanun BN apabila menteri besar daripada kerajaan PR diumumkan sebagai menteri besar yang sah oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. Detik ini memberi seribu satu makna dan sekaligus memulihkan imej institusi kehakiman negara setelah semakin pudar dengan konspirasi yang pelbagai. Kemenangan ini juga memberikan persepsi kepada rakyat bahawa mahkamahlah antara institusi yang ampuh untuk menyelamatkan hak rakyat.

Ketika mana rakyat bergembira dengan keputusan ini, mursyidul 'am PAS, YAB Tuan Guru Dato' Hj Nik Abd. Aziz Nik Mat menasihatkan rakyat dan umat Islam jangan terlalu gopoh dan gembira akan kemenangan ini. Beliau menasihati agar kita umat Islam dapat berpuasa dan solat sunat dua rakaat menyatakan rasa syukur kepada Allah swt. Dalam masa yang sama, Perdana Menteri, YAB Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak menyatakan, juga jangan teruja dan rakyat diminta bertenang. Beliau juga menyatakan akan mengemukakan rayuan terhadap keputusan ini secepat mungkin.

Hari ini, satu lagi kejutan telah berlaku di mana, Dato' Seri Dr Zamry memfailkan rayuan agar keputusan mahkamah tinggi yang memberikan kuasa mutlak menteri besar kepada Dato' Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin daripada kerajaan PR ditangguh. Dan dengan kuasa Allah swt jua, rayuan ini diterima oleh mahkamah rayuan. Maka lanun kembali berkuasa dan kes ini akan didengar semula secepat mungkin.

Tidak sampai 24 jam keputusan ini dibuat, lanun kembali berkuasa. Inilah krisis dan keme;ut politik tanah air yang amat kalut yang pernah saya ikuti selama 24 tahun saya hidup di muka bumi Allah swt. Adakah keputusan mahkamah rayuan yang menerima rayuan Dr Zamry agar keputusan mahkamah tinggi ditangguh dan membolehkan BN tetap berkuasa dipengaruhi oleh kepentingan politik BN atau sebaliknya? Atau adakah ia meberikan bahawa, sistem kehakiman negara sebenarnya belum seratus peratus menjamin keadilan kemanusiaan yang bersih?

Mungkin tidak selayaknya saya meragui keputusan yang dibuat mahkamah kerana saya bukanlah seorang yang mengetahui atau terlibat secara langsung mengenai undang-undang negara. Namun, ada baiknya jika sebelum keputusan ini dibuat, hakim menilai akan kepentingan dan keharmonian rakyat Perak khasnya dan Malaysia amnya yang mahukan krisis ini segera diselesaikan. Seringkali UMNO-BN menuding jari kepada PR mengatakan PR memalukan negara, PR tidak sopan dan tidak menghormati undang-undang dan raja juga sabagainya. Mengapa PR dituduh begitu? Mengapa para menyokong setia UMNO-BN tidak menilai tindak tanduk para pembesar BN di Perak yang jelas merampas kuasa sewenang-wenangnya? Jelas, terang lagi bersuluh akan sifat lanun BN itu.

Kini, kuasa mahkamah yang diharapkan rakyat dapat mengembalikan semula kuasa pemerintahan Perak kepada kerajaan plihan hati rakyat Perak. Setelah mana kuasa raja yang diimpikan dapat mempertahankan kuasa dan hak yang nyata, jelas mengecewakan, tumpuan rakyat kini pada kebijaksanaan para hakim yang arif dan bijaksana mengendalikan kes menurut fakta tanpa dipengaruhi oleh mana-mana anasir luar yang membawa mesej kezaliman.

Besar harapan saya akan kita sebagai umat Islam terus berdoa kepada Allah swt, memohon agar menyatakan segala yang hak dan menghapuskan segala yang batil. Wahai Tuhan yang mengusai setiap gerak geri manusia dan isi alam, Engkau musnahkanlah segala kebatilan dan mereka yang membawa kebatilan itu dan Engkau zahirkanlah segala yang benar dan berikanlah kemenangan kepada mereka yang sentiasa memperjuangan kebenaran atas jalanMu ya Allah.

وصلى االه على سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه وسلم

0 fikrah:

KONGSI BERSAMA

RAKAN SEPERJUANGAN