Wednesday, October 01, 2008

My New ecer Extensa 5620 & Lexmark All In One Colour Printer

بسم الله الرحــــــــمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وأصحابه أجـــمعين وأما بعد

Alhamdulillah, setelah lama tidak mengisi seuatu dalam blog ini, saya cuba-cuba juga untuk mencari apakah entry yang boleh diisi sebagai "topik baru" dalam blog saya. Maklumlah, sebagaimana yang telah saya nyatakan dulu, saya bukan seorang penulis dan memang susah untuk menjadi seorang penulis. Namun saya gagahkan juga untuk menulis agar blog saya ini tidak dipenuhi sesawang maya kerana lama terperap.

Saya mahu bercerita mengenai laptop atau komputer riba. Ramai azhari dan azhariah kini mula mengidamkan laptop. Jika bertanya pada sahabat-sahabat kita yang belajar di universiti tempatan mengenai kepentingan mereka memiliki sebuah laptop, meraka pastinya akan menjawab, " susah jika tiada kerana assingment banyak kena buat".

Namun, jika ditanya pada pelajar Al-Azhar, jika dijawab, " ana banyak buku hendak diterjemah" atau " ana ada banyak tajuk untuk ana buat kertas kerja" atau yang seumpama dengannya, Alhamdulillah, inilah dia ulama "in the making" yang bakal merubah masa depan malaysia. tetapi, jika orang macam saya ni, sekadar suka-suka, apakah faedahnya? Namun, bukan itu persoalannya, yang penting saya juga hendak memiliki harta sendiri dan semua orang inginkan harta.

Baru-baru ini saya membeli harta sendiri. sebuah komputer riba jenama Ecer Extensa 5620 dan sebuah printer beserta Scanner (All In One Colour Printer) jenama Lexmark. komputer riba dengan harga LE 4220, baru, dan printer LE 175.00, terpakai yang dijual oleh sahabat saya Khairul Anwar Isnin, Tanta. Ok la, baru guna tidak sampai setahun, masih cantik dan seperti baru.

Mengenai laptop saya, saya mencari sehingga ke Bustan, Tahrir. Saya membandingkan harga dan aplikasi yang saya mahu. Dua bulan lamanya untuk saya membuat keputusan. Banyak yang menarik tetapi mahal dan saya terpaksa menolaknya. Banyak juga yang murah tetapi aplikasinya pula saya tidak minat, pun saya tolak. Memang susah membuat pilihan.

Akhirnya, saya menjumpai sebuah laptop yang jenamanya sama dengan jenama laptop saya yang telah saya jual, iaitu ecer, model Extensa 5620. Harganya LE 4000 genap. Aplikasinya pun memuaskan hati saya iaitu ;
Prosessor Intel Core 2 Duo T5750 (2.0 GHz, 662 MHz FSB, 2 MB L2 Cache), 15.4' LCD CrystalBrite . Mobile Intel Graphics Media, 2 GB DDR2 REM ( saya dah upgrade menjadi 4 GB ), 250 GB HDD
Oleh karana saya dah upgrade REM dari 2 GB asal kepada 4 GB, saya perlu menambah LE 220 lagi. Harga asal REM 230, dapat la potongan LE 10 ( macam banyak la kononnya ).

Mengenai scanner pula, saya mencari disetiap kedai. Rata-rata hargahnya LE 300 ketas. Saya pelik macam mana kawan saya yang di Tanta tu boleh dapat harga LE 250 untuk printer sekali ngan scanner. Saya tidak jumpa pun harga semurah itu, yang saya jumpa, paling murah LE 350. Saya mula give up. Satu malam, saya chatting dengan kawan saya tu, saya pun cerita la yang saya dah give up, dia pun offer, "enta beli dengan ana je la..." haa...saya pun mulakan sesi tawar menawar. Akhirnya, saya bersetuju dengan harga LE 175.00.

Ada orang cakap, kalau nak beli scanner, biar scanner sahaja, printer, printer sahaja. Ada juga yang cakap scanner dengan printer ini tidak bagus kerana cepat panas?!! ( elee...macam tau je...) Alasan kedua tu, saya tolok, kerana tidak releven, tatpi yang pertama tu, saya akui. Namun, saya akan beli secara berasingan jika saya ini mungkin seorang pembuat kartun atau animasi untuk ditayangkan kepada umum atau saya seorang designer yang memerlukan resolusi tinggi pada scanner. Tetapi, saya hanya guna untuk scan gambar dalam bahan-bahan tertentu sahaja. Maka, kita beli mengikut kesesuaian. :)




dan ini pula Lexmark All In One Colour Printer, ia beserta scanner

Tuesday, July 08, 2008

Petua-Petua Berfaedah Untuk Kita Bersama

بسم الله الرحـــمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وأصحابه أجمعين
وأمــــا بعد

Al-Hamdulillah, bersyukur saya kepada Allah swt kerana masih lagi berikan kesempatan untuk menulis kembali setelah beberapa lama dalam keadaan "malas". Sesungguhnya ilmu itu milik Allah dan saya mahu kita bersama-sama berkongsi ilmu demi mengharapkan keredhaan Allah.

Keberkatan dalam menuntut ilmu jangan diambil ringan. Dengan ilmu yang berkat sahaja disamping keimanan dan ketaqwaan kepada Allah yang akan memandu kita dalam mendepani tohmahan globalisasi sebagai individu muslim berhemah dan berdedikasi tinggi. Tanpa keberkatan pada ilmu, tidak mustahil untuk kita pandai dan berjaya tetapi berjayanya kita sebagai satu "istidraj" daripada Allah kepada kita untuk memfitnah kita kembali di akhirat kelak.

Di dalam entri saya yang lepas, saya telah menyatakan sedikit mengenai kepentingan berkat dalam ilmu. Kini saya ingin berkongsi bersama anda sedikit ilmu Allah mengenai beberapa petua bagaimana untuk memperolehi ilmu yang banyak dan berkat.

Antara petuanya ialah ;

Pertama ;

Tuntutlah ilmu di mana pun kita berada. Bersabda nabi kita Muhammad saw ;

الحـــكمة ضالة المؤمن أينما وجدها أخذها

Ilmu itu umpama barang orang mukmin yang hilang, dimana sahaja jumpa, ambillah ia

Kedua;

Ditanya Ibnu Abbas : Bagaimana kamu perolehi ilmu yang banyak? Maka jawabnya : banyak bertanya.
Imam Abu Hanifah menjadi alim kerana banyak berbincang dan berdebat di kedainya.

Ketigaa;

Sekiranya seseorang terpaksa bekerja semasa menuntut ilmu, ia tidak menjadi masalah. Hendaklah dia sentiasa mengulang kaji pelajarannya dan jangan malas. Ini kerana, kefakiran dan kemiskinan seseorang itu bukan penghalang untuk menjadi alim.

Keempat ;

Sentiasa bersyukur dengan lisannya dan seluruh anggota badannya dan menyakini bahawa segala ilmu itu adalah anugerah Allah.

Kelima ;

Sentiasa memohon hidayah dari Allah dengan berdoa.

Keenam ;

Sentiasa memoho perlindungan dari Allah dari sifat bakhil termasuklah bakhil ilmu. Maksud sabda nabi Muhammad : Penyakit yang paling buruk adalah penyakit bakhil.

Ketujuh ;

Berusaha untuk zuhud iaitu tidak tamak kepada harta kerana nabi bersabda yang bermaksud : Jauhkanlah tamak kerana tamak itu fakir.

Kelapan ;

tentukan masa mengulangkaji. Belajarlah secara konsisten setiap hari walaupun tidak lama.

Kesembilan ;

Mengulangkaji pelajaran hari ini dalam empat atau lima kali semalam atau sebelum malam tiga kali.

Kesepuluh ;

Elakkan bosan dan berhenti mengulang kaji. Sikap bosan akan membinasakah. Jauhilah juga fitnah kerana fitnah itu meruntuhkan tamadun.

PENYEBAB LUPA

1. Buat maksiat.
2. Banyak dosa.
3. Sedih dan risaukan dunia.
4. Terlalu sibuk dengan hal-hal dunia.
5. Memakan makanan yang masam / diperam hingga masam seperti jeruk.
6. Membaca tulisan kubur.
8. Menyusup bi bawah sambungan tali unta.
9. Campak kutu hidup di atas tanah.
10. Berbekam di lubang tengkok.
11. Makan daun ketumbar basah.
12. Memandang orang yang kena sula.
13. Kuat tidur.
14. Tidak mengulangkaji.
15. Malas.

PENUTUP REZEKI DAN PENDEK UMUR

1. Membuat maksiat.
2. Suka berbohong.
3. Mengamalkan tidur selepas subuh.
4. Banyak tidur.
5. Tidur dalam keadaan bogel.
6. Buang air besar atau kecil dalam keadaan berbogel.
7. Makan dalam keadaan junub.
8. Meremeh-remehkan makanan yang jatuh.
9. Menyapu rumah dengan tuala dan pada waktu malam.
10. Membiarkan sampah dalam rumah.
11. Berjalan depan orang tua-tua.
12. Memanggil ibu bapa dengan nama meraka.
13. Duduk di atas bendul pintu rumah.
14. Bersandar di daun pintu rumah.
15. Berwuduk dalm jamban.
16. menjahit pakaian atas badan.
17. Mengelap muka dengan baju yang sedang dipakai.
18. Membiarkan sarang labah-labah di rumah.
19. Cepat kelaur masjid selepas solat subuh.
20. Berpagi-pagi kepasar.
21. Menyikat rambut dngan sikat yang patah.
22. Tidak mendoakan ibu bapa
23. Memakai seluar sambil berdiri.

Inilah antara petua yang saya ingin kongsi bersama. Semoga kita bersama-sama berjaya dengan ilmu yang berkat.

Thursday, June 26, 2008

Keperluan Pada Ilmu Yang Berkat

بسم الله الرحمن الرحيم
الحـــمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وأصحابه أجمعين

Ilmu merupakan elemen terpenting dalam proses membangun jiwa da masyarakat. Diibarat umpama sebuah pelita yang cahayanya menjadi penerang kegelapan malam gelita. Tanpa ilmu pengetahuan di jiwa, akan pincanglah diri, hancurlah masyarakat dan kebudayaan kini tidak akan wujud.

Zaman kini, zaman kemajuan dimana kebendaan menjadi ukuran kepada kebijaksanaan sesuatu bangsa atau individu. Perbatasan dunia tanpa sempadan atau dunia dihujung jari memberikan gambaran jelas mengenai evolusi ilmu pengatahuan manusia kini. Seseorang itu sudah bleh dikategorikan sebagai ketinggalan zaman dengan hanya tidak tahu aplikasi internet sahaja. Hal ini menjadikan saingan kemajuan melalui evolusi dahsyat ilmu pengetahuan dalam segenap bidang sebagai ukuran kematangan dan kemajuan.

Namun kini, ilmu yang dicari dan diaplikasikan hanya ilmu cabangan dunia. Tidak ramai yang benar-benar maju dan mahir mengaplikasikan ilmu asas Islam seperti Feqah, Usuluddin dan sebagainya. Penuntut ilmu agama cukup ramai. Lihat sahaja pelajar Universiti Al-Azhar, setiap tahun dipenuhi akan penuntut baru daripada Malaysia khasnya dan merata dunia amnya.

Berbekalkan dengan ramainya graduan Al-Azhar, maka sepatutnya kita kurang merasa risau akan masalah ummah kini kerana setiap tahun, ribuan graduan jurusan Islam pulang kepangkuan masyarakat untuk memberikan penawar jiwa. Namun, sebaliknya berlaku kini. Ini kerana, KEBERKATAN itu kurang diambil kira oleh kita pelajar agama.

Berkata Al-Alim Syeikh Rabbani Syeikh Zarnuji dalam kitabnya “Ta’lim Al-Muta’allim Toriq At-Ta’lum” : Sesungguhnya aku telah melihat betapa ramainya penuntut ilmu pada zaman ini belajar bersungguh-sungguh tetapi tidak memperolehi manfaat dan berkat. Ini kerana mereka telah meninggalkan beberapa syarat menuntut ilmu. Dan sesiapa yang mengabaikan syarat-syarat menuntut ilmu, maka ilmunya tidak akan berhasil…

Benar sekali kata Syeikh Zarnuji. Ramai pelajar yang sungguh rajin dalam proses menuntut ilmu. Tidak lekang tangannya daripada nota-nota dan sebagainya demi memastikan keputusan peperiksaan yang keluar nanti menjanjikan kecemerlangan kepada dirinya. Namun, adakah kita mengambil berat mengenai keberkatan ilmu kita melalui disiplin dan etikanya. Marilah kita sama-sama menerokai serba sedikit mengenai cara untuk mendapatkan ilmu yang berkat.

MENGAPA PERLU BERKAT?

Berkat membawa maksud bahagia dan manfaat. Islam sangat mementingkan keberkatan dan kebahagiaan dalam kehidupan kerana hanya dengan keberkatan datangnya ketenangan, kejayaan dan kebahagiaan sebenar di dunia dan di akhirat.

Firman Allah swt

ولو أن أهل القرى آمنوا والتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء والأرض

“ dan sekiranya penduduk negeri (manusia) beriman dan bertaqwa nescaya kami buka pintu keberkatan dari langit dan bumi “
Surah Al-Akraf:96

وهذا كتاب أنزلناه مبارك فاتبعوه

“ inilah kitab (Al-Quran) yang kami turunkan untuk diamalkan. Ianya kitab yang penuh keberkatan maka patuhilah isi kandungannya”
Surah Al-An’am:155

Rasulullah saw pernah mendoakan Abu Sulaiman dan Ummu Sulaim dengan doa ;

بارك الله لكما

“ semoga Allah memberkati kamu berdua”

Di dalam doa qunut antaranya ;

وبارك لنا فيما أعطيت

“dan berkatilah ktas kami ( Ya Allah ) segala apa yang Engkau berikan”

Jelaslah kepata kita, betapa keberkatan pada ilmu itu perlu ada jika kita mahu ilmu yang sempurna yang boleh memberikan manfaat dan kebahagiaan pada diri, keluarga dan masyarakat. Sesungguhnya perkataan berkat dalam kamus kehidupan barat. Kerana inilah kehidupan mereka sentiasa sesat dan didalam kegelapan nyata walaupun mereka maju.

Golongan kristian dan yahudi mencapai kejayaan kebendaan yang ketara namun mereka sentiasa membuat kerosakan di atas bumi Allah dan dikutuk oleh Allah di dalam Al-Quran. Inilah tanda kehidupan yang tidak diberkati Allah taala, firman Allah taalah di dalam surah Al-Maidah ayat 78 yang bermaksud ;

“ telah dilaknati mereka yang kafir dikalangan Bani Israil di atas lidah Daud dan Ibnu Maryam (kerana menderhaka kepada Allah)


ILMU YANG MESTI DIPELAJARI

Menuntut ilmu adalah wajib bagi orang Islam lelaki dan perempuan. Maksud firman Allah dalam surah At-Taubah ayat 122 ;

“ Hendaklah keluar sebahagian sahaja dari kamu pergi berperang dan yang tinggal hendaklah menuntut ilmu secara mendalam supaya mereka dapat mengajar kaumnya apabila pulang kepadanya”

Ini membawa maksud, menuntut ilmu itu wajib kepada umat Islam. Dengan ini, kita wajib menuntut ilmu sama ada ilmu dunia atau akhirat. Sekiranya ummat Islam sentiasa leka dan malas, ia akan membawa kepada kemurkaan Allah kerana ingkar perintahNya dan ummah akan mundur.

Ilmu yang wajib dituntut adalah ilmu dunia dan kahirat yang membawa kepada kebahagiaan serta kemajuan dunia dan akhirat.

Friman Allah dalam surah Al-Qasas ayat 77 ;

وابتغ فيما آتاك تااه الدار الأخرة ولا تنس نصيبك من الدنيا

“dan rebutlah ganjaran yang Allah sediakan di akhirat dan jangan lupa nasib kamu di dunia”

Nabi saw bersabda yang bermaksud ;

“sesiapa keluar mencari ilmu Allah, akan dipermudahkan baginya jalan kesyurga”
( riwayat At-Turmizi)

“ Barang sesiapa yang inginkan dunia, maka dia mesti berilmu, barangsiapa yang mahukan akhirat, maka dia mesti berilmu dan brangsiapa yang mahukan dunia dan akhirat, maka die mesti berilmu”

MULIAKAN GURU, ILMU DAN RAKAN

Antara perkara utama untuk memastikan keberkatan ilmu itu kita dapat, kita perlukan memuliaka guru, ilmu dan rakan.

1. Memuliakan guru

Berkata saidina Ali : Aku adalah hamba kepada orang yang mengajarku walaupun satu huruf.

Berkata Ulama : Seseorang akan sampai apa yang diusahakan apabila memuliakan guru dan akan gagal dalam mencapai cita-cita apabila kita memuliakan guru.

Berkata Imam Sadiduddin As-Syirazi : Telah berkata guru-guru kami : sesiapa yang inginkan anaknya alim (berilmu) hendaklah memuliakan orang alim, sekiranya anaknya tidak alim, cucunya akan alim dan seterusnya.

Antara adab terhadap guru

1. Dengar dengan khusyuk pengajarannya walaupun diulangi sehingga 1000 kali
2. Rujuk kepada guru di dalam memilih ilmu.
3. Jangan duduk berhmpiran dengan guru (kecuali darurat).
4. Elakkan berakhlak buruk di hadapan guru kerana ia umpama anjing.
5. Jangan berjalan dihadapan guru (kecuali darurat)
6. Jangan duduk di tempat guru (kecuali darurat)
7. Jangan banyak bercakap di sisinya
8. Jangan bertanya kepada guru ketika mana dia penat. Pilihlah waktu yang sesuai.
9. Jangan ketuk pintunya berkali-kali. Sabar hingga dia dating berjumpa kita.
10. Muliakan anak-anak guru.
11.Elakkan tidak menziarahi guru lebih 40 hari. Kalai terlalu sibuk jangan tidak menghubunginya lebih 100 hari. Ini boleh mengurangkan keberkatan ilmu.
12. Bersalaman dn cium tangannya sebagai tanda hormat.
13. Sentiasa mendoakan guru selepas setiap solat.

2. Memuliakan Kitab.

Antaranya;

1. Pastikan kita berwuduh semasa memegang kitab.
2. Jangan mengadapkan atau melunjurkan kaki kearah kitab.
3. Menyusun kitb mengikut susunan seperti, Al-Quran teratas, diikuti kitab tafsir bi bawahnya, kitab haids di bawahnya dan seterusnya.
4. Jangan letak kitab ditempat yang hina contohnya di bawah katil, di tempat kasut, diselitkan di bawah ketiak, dibuang dalam tong sampah dan lain-lain.
5. Jangan letak sesuatu di atas kitab.
6. Cantikkan tulisan dalam kitab.
7. Jangan menulis menggunakan pen berdakwat merah kerana itu amalan ahli falsafah
8. Pegang kitab dengan tangan kanan.
9. Jangan biarkan kitab terbuka setlah siap membaca.

3. Memuliakan Rakan

Muliakanlah rakan-rakan kita yang sama menuntut ilmu dengan kita. Sayangi mereka dan sentiasa berlemah lembut kepada mereka supaya kita mendapat faedah dari mereka. Maksud sabda nabi saw

“ Sesiapa yang tidak menghormati orang dia tidak akan dihormati”

Hindarilah sikap berpura-pura kasih dan baik terhadap rakan. Orang yang berpura-pura hatinya gelap dan susah mendapat ilmu.

Inilah seba sedikit panduan untuk kita mendapat keberkatan ilmu yang boleh saya berkongsi bersama rakan sekalian, Bersamalah kita menjayakan misi mengislah ummah dengan memastikan ilmu yang kita perolehi bersama keberkatan Allah.

Wednesday, June 25, 2008

Pengenalan Ringkas Usrah

بسم الله الرحـــــــــمن الرحيم

الحـــمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وأصحابه أجــمين وأما بعد

Al-Hamdulillah, bersyukur saya kepada Allah swt kerana diberi peluang untuk kembali mengisi ruang blog saya ini setelah lama tidak "didatangi" idea untuknya. Inilah yang pernah saya luahkan dalam posting saya terdahulu dimana, jika kita bukan seorang penulis, amat sukar bagi kita untuk menulis dan menacari adie untuk tulisan kita.

Untuk dijadikan cerita, semalam ( selasa, 24 Jun 2008 ) saya bersama dua lagi teman saya menjadi "musyrif" kepada 15 orang akhawat Johor yang mengadakan Usrah di Qanatel. Perjalanan yang agak memenatkan ini bermula jam 8 pagi dan saya tiba semula di rumah jam 10.30 malam. Amat menarik Qanatel tersebut. Ia sebuah taman yang cantik dan sesuai untuk aktiviti riadah seperti hari kelaurga BKAN atau DPM juga sesuai dijadikan salah satu tempat pertemuan untuk aktiviti muzakarah berkelompok seperti Usrah .

Namun, apa saya saya hendak tekankan di sini bukanlah mengenai keindhan dan kecantikan Qanatel tersebut, tetapi mengenai Muzakarah Berkelompok atau Usrah yang kini semakin dilupai oleh para Azhari. Tidak semua Azhari dan Azhariat dapat menyelami dan memahami konsep Usrah itu sendiri. Tidak memahami apakah kepentingannya dan kesannya dalam menyatu padukan ummah yang kini mengalami krisis jiwa dan rohani yang dahsyat.

Secara peribadi, cukuplah jika para Azhari dan Azhariah kini memahami konsep sebenar Usrah dan tujuannya. Setelah itu barulah memahami akan maksud, rukun dan segala yang berkaitan denganya. Ini kerana, apa yang saya lihat betapa kita meletakkan dalam jiwa kita bahawa aktiviti seperti ini membuang masa dan tidak mendatangkan kesan dan faedah kepada jiwa dan masyarakat. Hal ini amat meleset dan saya tidak bersetuju. Tidak dinafikan jika program ini diadakan sekadar untuk rehlah atau suka-suka, sememangnya ia membuag masa, namun, jika konsep Usrah diterapkan, ia menjadi satu pertemuan yang barangkali ringkas tetapi memungkinkan kita membawa arus perubahan dahsyat dalam masyarakat untuk mengenali dan mengamalkan Islam yang syumul.

Ini jelas dibuktikan oleh sejarah dimana, pertemuan sulit dan tertutup Rasulullah bersama beberapa pemuda yang terawal menganut Islam pada awal misi dakwah baginda yang berpusat di rumah Arqam bin Abi Al-Arqam akhirnya membawa kejayaan baginda dan para sahabat membuka negara Islam pertama dunia di Madinah dan terus menerus misi kejayaan mengislah ummah hingga kepada kejayaan membuka Kota Makkah Mukarramah hinggalah Islam pernah menanungi 2/3 dunia.

Di sini, saya mengulas serba sekidit menganai Usrah dalam bentuk yang mudah difahami dan insyaallah menjadi sebahagian daripada "bantuan" kepada para sahabat sekalian untuk mamahami apakah Usrah itu sendiri.

TAKRIF USRAH

Usrah dari segi bahasa membawa maksud "Keluarga". Dan dalam konteks kefahaman kita, boleh saya takrifkan

" Satu kumpulan Afradul Muslimin yang bersama-sama bertemu untuk memahami agama Allah dan berusaha untuk menerapkan nilai Islam dalam jiwa masing-masing dan diterjemahkan agar ia menjadi ikutan kepada keluarga, masyarakat dan negara "

Islam amat menitik beratkan membentukan ikatan perdauan sesama ummah. Ikatan inilah yang dinamakan Usrah dan dengan wujudnya ikatan ini, ia menjadi "pemimpin" kepada ummah supata mengarahkan diri untuk menjadi contoh tauladan mulia kepada orang lain dan dapat diperkuatkan ikatan persaudaraan yang telah sedia terjalin. Inilah yang dinakan kepada usrah Islamiah atau Keluarga Islam.

RUKUN USRAH

Rukun ikatan Usrah ini ada tiga perkara yang mana hendaklah kita memeliharanya serta mengambul berat untuk bersungguh-sungguh menjayakannya supaya ikatan Usrah tadi tidaklah menjadi satu bebanan. Rukan tersebut ialah ;

1) At-Taaruf

Erinya, berkenalan diantara satu sama lain. Konsep taaruf ini bertujuan agar kita semua mengenali anggota usrah dan sahabat kita dengan lebih jelas dengan taaruf ini kita dapat menyuburkan rasa kaih dan sayang kepada sahabat kita atas dasar Iman dan Taqwa. Bertemu dan berpisahnya kita juga kerana Allah. Dengan taaruf ini juga kita dapat menilai erti sebenar ikatan ukhuwwah yang berlandaskan syariat. Kita juga dapat mengelakkan sebarang unsur yang boleh mengeruhkan ikatan persaudara kita dengan memahami akan konsepnya.

Firman Allah swt

إنــما المؤمنون إخوة

"sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara"

واعتصموا بحبل الله جميعا ولا تفرّقوا

"dan perpeganglah dengan tali Allah semanya dan janganlah kamu berpecah belah"

Hadi Rasulullah saw

المؤمن للمؤمن كالبنيان يشدّ بعضه بعض

"orang mukmin bagi mukmin itu ibaratkan bangunan yang sebahagiannya memperkuatkan sebahagian yang lain"

المسلم اخ المسلم لايظلمه ولايسلمه

"orang muslim ialah saudara bagi muslim lain. Ia tidak menzaliminya dan tidak pula membiarkannya"

مثل المؤمنين في توادّهم وترتجمهم وتعاطفهم كمثل الجسد الواحد

"perbandingan orang-orang mukmin dalam ertikata kasih sayang mereka, dalam perasaan belas kasihan mereka dan dalam simpati mereka laksana badan yang satu"

2) At-Tafahum

Maksudnya bersefahaman. Sahabat sekalian perlu terus berpegang dengan kebenaran. iaitu dengan bersama-sama mengerjakan perintah Allah dan juga bersama-sama meninggalkan larangan Allah swt. Kita juga perlu bersama-sama memperbaikdiri agar kita benar-benar sentiasa dalam acuan Allah dan tidak ingkar kepadaNya.

Konsep nasihat menasihati juga perlu diterapkan agar kesefahaman yang utuhatas dasar iman dapat dijaga dan dipelihara bersama. Dalam aspek nasihat menasihati ini, hendaklah sahabat sekalian sentiasa bersedia menerima nasihat. Jangan mudah marah atau bersikap tidak jujur kepada diri dan sahabat kita yang lain. Kesediaan berubah kearah kebaikan perlu sentiasa disemai.

Sahabat juga perlu memastikan agar setiap teguran dan nasihat perlu berlandaskan hikmah bagi memastikan tidak ada sahabat kita yang terguris hatinya atau berkecil hati kepada kita. Ini perlu agar bibit persaudaraan yang menguntum tidak docemari dengan racun permusuhan.

3) At-Takaful

Maksudnya berseimbangan. Konsep ini merupakan dasar memelhara nasib sesama sendiri agar jangan ada sahabat kita yang terbiar nasibnya. Kita perlu mengamalkan dasar ini dengan jujur dan semampu boleh agar bebanan sahabat kita yang ditimpa ujian getir daripada Allah dapat diringankan dan dirasai bersama. Inilah tunjang iman dan intisari ukhuwwah sejati. Sentiasa bertanya khabar sesama sendiri dan ziarah menziarahi perlu agar kita sentiasa peka kepada sahabat sendiri.

Sabda Rasulullah saw

لأن يمشي أحد منكم في حاجه أخيه خيرله من أن يعتكف في مسجدي هذا شهرا

"kalau seseorang dari kamu berjalan kerana hendak menolong sudaranya adalah lebih baik daripada beriktikaf sebulan di masjidku ini"

BAGAIMANA DAN DIMANA USRAH INI DIADAKAN

Secara ringkas dan peribadi, bagi saya, Usrah boleh diadakan secara bergilir-gilir di rumah anggota usrah yang lain. Pertemua juga boleh dihadkan mungkin seminggu sekali pertemuan atau paling minima, sebulan sekali pertemuan. Jangan menangguhkan usrah terlalu lama kerana bimbang melunturkan semangat ahli.

Namun kini, usrah juga sering diadakan dil uar seperti di taman-taman, tepian pantai dan lain-lain. Ini membuktikan bahawa usrah bukan sahaja satu halaqah di mana dimulakan dengan membaca Al-Quran dan diakhiri dengan isu semasa, bahkan setiap pertemua kita sesama sahabat dimana pun jua, jika ia berlandaskan syariat Allah, ia tetap dikatakan usrah.

ANTARA ADAB-ADAB USRAH

Usrah mempunyai banyak adabnya, antara adab yang dapat saya nyatakan di sini ;

1) Sentiasa Menepati masa

2) Jika tidak dapat hadir, segera maklumkan kepada naqib

3) Tidak membuang masa

4) Amalkan salam

5) Sentiasa dalam keadaan berwuduk

6) Betutur dengan bahasa yang sopan

7) Mengenakan Pakaian yang sopan dan sesuai dengan susana majlis.

8) Memulakan pertemua dengan mebaca Al-Fatihah dan mengakhirinya dengan
surah Al-Asr dan Tasbih Kifarah.

Inilah serba ringkas mengenai Usrah yang boleh saya terangkan kepada anda sekalia. Bersamalah kita berusaha untuk memperkasakan diri dengan ilmu dan menyibukkan diri kita dengan mencari ilmu Allah demi memasikan ummah kita terbela.

Tuesday, June 10, 2008

Hati Yang Mengharap Keajaiban

بسم الله الـــــــــــــــــــرحمن الرحيم
الحــــــــــمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وأصحابه أجــمين
وأمـــا بـــعد

Al-hamdulillah, hari ini sudah tamat peperiksaan semester kedua Fakulti Syariah Dan Undang-Undang (tahun 1) Kaherah. Selesai menjawab kertas terakhir iaitu subjek Feqah Perbandingan ( Feqhul Muqarrran ), aku terus keperhentian bas Darrasah menunggu bas untuk pulang kerumah.

Secara adat, suka, girang, terasa bebas menyelubungi diri tatkala sesuatu peperiksaan tamat dan disetiap sudut pemikiran, mula tergambar pelbagai aktivi untuk melepaskan "tension" selama lebih kurang 3 bulan "berkabung" bersama buku dan kitab.

Namun, jauh di sudut hati aku, amat gusar, risau bersulam bimbang yang ketara. Ini kerana, pengalaman gagal kali pertama sehingga aku terpaksa mengulang tahun (i'adah) lepas cukup membuatkan aku serik untuk sentiasa gembira. Kawan-kawan aku yang lain yang mana lulus pada peperiksaan lepas, kini sedang berangan-angan untuk menjejakkan kakinya ke tahun tiga pengajian, dapat zakat MAIJ dan lain-lain lagi.

Namun, apakah usaha aku yang terlalu sedikit ini memungkin aku berpindah sebagai mahasiswa mustajid fakulti syariah tahun 2?....Inilah yang aku risaukan...

Ya Allah, perkenankanlah doaku dan permudahkanlah urusanku

Monday, June 02, 2008

Kronologi Keserabutan Aku Dalam Menguruskan Internet Rumah Aku

بسم الله الرحــــــــــــــمن الرحيم

الحــــــــمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشـرف الأنبياء والمــرسلين وعلى آله وأصحـــابه أجــــمعين

Kemudahan internet bagi saya dan semua terutama yang berada di perantauan ini memang diperlukan. Maknanya ia boleh dikategorikan sebagai keperluan seharian untuk chating, membuat panggilan, membina laman web dan sebagainya. Yang paling utama, memuat turun (download) pelbagai cerita daripada U-Torrent dan seumpama dengannya.

Saya mengakui bahawa, sebelum saya sampai di Mesir ini, saya tidak tahu mengenai aplikasi internet dan kegunaannya secara meluas. Saya tidak tahu apa itu firefox dan sebagainya. Bahkan YM pun saya tidak ada. Maklumlah, saya orang kampung dan di rumah tiada kemudahan internet saya faktor malas nak ambil tahu sangat mengenai internet, menyebabkan saya ke cyber cafe hanya sebulan mungkin hanya sekali. Itu pun sekadar membuka e-mail dan memuat turun beberapa program software telefon bimbit saya kerana saya dulu, tiap-tiap bulan bertukar-tukar telefon bimbit dan telefom bimbit termahal yang pernah saya guna ialah berharga RM 2200.

Kembali pada cerita. Saya tiba sahaja di Mesir dan setelah lebih kurang dua minggu di sini. Saya bosan kerana kalau kat rumah ada komputer walaupun tidak ada kemudahan internet. Jadi saya pun risik-risiklah dengan seorang senior menanyakan harga komputer dekat sini. Saya juga menyatakan, kalau boleh saya nak beli komputer riba (laptop). Setelah mendengar hajat saya...dia pun kata, ada kawan dia nak jual laptop dengan harga LE 3500. Saya pun agak teruja memandangkan menurut penjelasannya sebelum itu, harga laptop baru memang mahal jika hendak dibanding dengan harga di Malaysia. Dipendekkan cerita, saya pun telefon keluarga dan menyatakan hasrat saya untuk membelinya, keluarga saya pun setuju.

Setelah beli, maka aplikasi pertama yang saya tahu ialah internet tanpa wayar (wireless). Memang saya senyum sampai ketelinga sebab line wireless di bilik saya (syaqah 1) memang kuat. Saya boleh telefon keluarga, chatting, buat blog di atas katil sahaja. Memang seronok. Bermula dengan saya, selepas saya, ramai lagi yang membeli laptop. Yang berada, beli yang baru, ada kawan saya (sekarang di Dumyat) beli sampai dua laptop. Saya kata..tidak mengapalah...kaya cara kaya...sederhana..cara sederhana, bak kata pepatah, ukur baju dibadan sendiri.

Baiklah, lupakan semua itu. Selepas saya berpindah di rumah sewa "Tanjung Puteri", asalnya rumah saya ini ada berdaftar dengan syarikat "Nile Air" atau "Yalla" iaitu sebuah syarikat internet di Mesir ini. Tetapi, setelah saya pulang bercuti di Malaysia, tiga bulan selepas itu, saya kembali dan line sudah tiada kerana tidak bayar. Ahli bait saya (sama ada sementara atau kekal) sudi menggunakan wang masig-masing untuk tolong bayarkan bil yang tertunggak. Allah sahaja yang dapat membalasnya. Dipendekkan cerita, tidak ada lagilah kemudahan internet di rumah saya ini.

Namun, saya tetap bersyukur kerana, al-hamdulillah, r
upa-rupanya wireless ada kondisinya di sini. Biasa yang saya juga ialah "3 com".

BABAK PERTAMA : BERMULANYA SAYA ISYT
IRAK INTERNET

Hendak dijadikan cerita, datanglah seorang ustaz ni, asalnya duduk disalah satu muhafazah di Mesir ini dan beliau, Al-hamdulillah sudah tamat pengajiannya di Al-Azhar. Beliau berpindah ke Kaherah untuk meneruskan pengajian dalam peringkat Master (MA) di sini. Maka istaz ini memang amat memerlukan kemudahan internat dan secara kebetulan, rumah saya ada line tekefon. Maka, mudahlah ustaz tu menyambung kembali internet di rumah kami. Maka di sinilah bermulanya satu keserabutan dan pengorbanan demi internet.

Secara ringkas, ustaz ini telah berpakat dengan salah seorang ahli bait (kawan serumah) saya untuk sama-sama kongsi untuk membeli "rou
ter" dan membayar internet tiap-tiap bulan. Dalam masa yang sama juga, kawan saya ini cuba "melobi" kami untuk sama-sama berkongsi dengan mereka untuk mengecilkan bayaran.

Namun, mungkin kawan saya tu agak kecewa dengan saya dan beberapa orang lain memandangkan kami menolak (secara baik) pelawaan beliau. Ini kerana, situasi saya ketika itu, baru sampai daripada bercuti di Malaysia dan banyak urusan yang memerlukan modal kewangan untuk diselesaikan dan memandangkan kondisi wireless yang baik, saya juga menolok pelawaan itu. Namun, sebagaiman yang telah saya nyatakan, ustaz ini memang memerlukan internet dan beliau secara nekad membeli sendiri "router" jenama D-Link yang mempunyai pancaran wireless dengan harga LE 350.

Dipendekkan cerita, apabila kondisi wireless mula tiada,
dan saya sudah terasa betapa perlunya internet, maka saya pun membuat kira-kira kewangan tiap-tiap bukan yang saya terima. Dengan perkiraan tadi, saya mampu untuk membayar LE 65 seorang bagi line setiap bulan. (kami meengambil kelajuan 512 kbps dengan bayaran LE 180 sebulan). Ketika itu, yang berkongsi ialah saya, kawan saya dan ustaz tersebut.

Namun tidak kekal, kawan saya ini, dia menyatakan h
asratnya untuk menjual komputernya. Namun, syukur, line yang digunakannya, ada yang mahu menggantikannya, kawan saya juga, serumah dengan saya juga. Tidak mengapalah, maknanya, bayaran LE 65 seorang masih lagi kekal. Ini bermakna, perbelanjaan wajib saya sebulan ketika itu LE 265 sebulan dengan RM 300 yang keluarga saya kirim tiap-tiap bulan, saya boleh keluarkan lebih kurang LE 450, maknaya ada LE 185 sahaja baki untuk duit poket saya sebulan.

Namun, Allah jua sebaik-baik tempat bergantung. Ditakdirkan Allah, saya menerima ahli bait baru dan dia pun ada laptop. Dia juga berhajat untuk menggunakan internet. Setelah beberapa hari beliau duduk di rumah saya, saya cuba-cubalah merisik, manalah tahu dia jga mahu berkongsi. Alhamdulillah, dia setuju. Maka saya memang suka kerana, daripada LE 65 seorang kepada LE 45 sahaj seorang tiap-tiap bulan.

BABAK KEDUA : BERMULANYA KESERABUTAN INTERNET

Hari berganti hari, masa berganti masa. Internet rumah kami sentiasa bermasalah. Ustaz tu dah serabut macam apa saya tengok. Tiap masa asyik
menelefon syarikat bertanyakan mengenai internet yang "hampeh" dan saya juga asyik kesyarikat sahaja bersamanya. Setiap masa jugak beliau turun-naik masuk kerumah kami tanpa kira waktu...(terasa terganggu pula privesi). Maka timbulah di sini segala macam kemungkinan yang diramalkan demi mencari apakah punca masalahnya. Kemungkinan pertama, masalah syarikat. Syarikat kata kami tiada apa-apa masalah. Kemungkinan kedua, diramalkan, line telefon rumah kami yang sudah lama. Maka datanglah seorang arab katanya muhandis daripada syarikat untuk menggantikan wayar telefon. Ingatkan percuma, rupanya dikenakan bayaran LE 50. Tidak mengapalah, asalkan line ok dan kami pun berkongsi duit untuk bayar iaitu LE 12 seorang (kalau tidak silap saya).

Line mula mantap ketika itu. Tetapi tidak kekal pula. Line saya sentiasa putus dan selalu "destination net unreachble" dan selalu "reques time out". ADUH !!! mengapa pula ini yang terjadi. Maka saya dan ustaz tu pergi kesyarikat sudah umpama pergi ke Al-Azhar untuk menghadiri kuliah. Semata-mata hendak line kami elok dalam masa yang sama hendak menjaga hak ahli isytirak yang lain.

Turun-naik syarikat akhirnya, ramalan kami yang ketiga ialah, masalah router. Pelik, itu perkataan pertama yang saya ucapkan. D-Link walaupun bukan yang terbaik tetapi antara jenama terbaik juga. Dan mustahil router yang baru beli tidak sampai lima bulan dah buat hal. Namun, untuk kemaslahatan semua, maka sekali lagi kami pergi ke Teknologi Mall untuk hantar semua kepada wakil penjualnya untuk ditukar baru. Malangnya tidak boleh, yang boleh dihantar baiki dan jika tidak dapat diperbaiki, baru boleh ditukar baru. Baiki?! aduh, maknanya, seminggu kami terpaksa "berpuasa" daripada menggunakan internet dan selama seminggu jugak nilai duit kami diberika secara percuma kepada syarikat internet. Ustaz itu bahasa arabnya amat baik, maklumlah, sudah 10 tahun di Mesir. Tetapi debat punya debat, tetap tidak boleh terus ditukar tetapi perlu dihantar baiki. Akur sahajalah.

Selepas seminggu, saya datang untuk mengambil
kembali router tersebut, malangnya, tidak boleh kerana, tutup kedainya. Datang lagi keesokan harinya, tidak boleh juga, kerana tidak sampai lagi daripada syarikat. Aduh, pening, selepas tiga kali datang baru selesai.

BABAK KETIGA : NAIKKAN KELAJUAN INTERNET DARIAPA 512 KBPS KEPADA 1024 KBPS


Satu hari tu, ustaz tu ada chat dengan saya m
engatakan ada sahabat daripada indonesia yang duduk satu imarah dengan kami hendak berkongsi sama dengan kami. Dalam masa yang sama, ustaz itu ada beberapa orang ahli bait yang saya difahamkan kaya-kaya berada semuanya, ada yang anak tauke kilang, tauke kuda perang dalam lain-lain lagi. Semuanya hendak berkongsi juga.

Jadi ustaz itu cakap, kita guna kelajuan 512 kbps tid
ak mampu menampung ahli seramai lapan orang semuanya. Jadi kami perlu menaikkan kelakuan kepada 1024 kbps.

Asalnya saya memang tidak bersertuju akan cadangan in
i memandangkan kami kena membayar setiap bulan LE 300. Mahal, amat mahal. Tetapi saya akur, 300 dikongsi lapan orang maknanya seorang dalam LE 40. Namun saya merasa, perlunya digenapkan kepada 10 orang agar daripada LE 40 jadi LE 30. Maka saya pun memperlawa kawan sebilik saya ini dan dia pun setuju. Al-Hamdulillah. Maka, setelah beberapa hari, naiklah kelajuan daripada 512 kbps kepasa 1024 kbps.

BABAK KEEMPAT : MEMBELI ROUTER BARU


inilah router berjenama "linksys" yang saya berli dengan harga LE 450

Tidak mengapa, saya cerita lagi. Hendak dijadikan cerita, router itu bermasalah lagi. Line kami sentiasa putus kembali. Maka ustaz itu pun mula menyatakan hasratnya agar saya membeli router baru. Apa?!...manalah saya mampu untuk membeli. Saya cuma bertanya adakah dengan kita menukar router, masalah ini akan selesai? Saya tetap tidak mahu beli sendirian walaupun saya berhajat beli sendiri atas beberapa sebab. tetapi saya membatalkan niat membeli sendiri router tersebut dan berbincang sesama ahli bait macam mana hendak menyelesaikan masalah ini.

Pebagai pendapat dikeluarkan. Ada yang berlagak macam peguam cara bercakapnya tetapi dia tidak tahu betapa serabutnya kepala saya ketika itu. Bincang punya bincang, kami bersetuju untuk mengutip LE 40 seorang sesama ahli isytirak untuk membeli router baru. Tetapi, ustaz tu tidak mahu berkongsi lagi kerana alasannya, sudah beli sendiri rauter yang lama itu. Aduh, mana boleh macam tu, router adalah router, tetapi, isytirak tetap isytirak. Tapi, tidak mengapalah, ada betulnya juga cakap ustaz tu, mengalah sahajalah (tapi bukan kalah). Maknanya, LE 40 x 9 orang bersamaan LE 360 dan cukup-cukup untuk membeli router jenama Netgear.

Pun begitu, kami bercadang nak beli awal bulan sahaja kerana, ketika hal ini berlaku, berlaku pada pertengahhan bulan, maknanya, kami tidak mampu lagi. Dan keputusan ini dipersetujui semua. Cuma beberapa orang sahaja yang dah bayar. Selebihnya menunggu awal bulan.

Tapi, ustaz ini pelik sedikit. Dia tetap desak saya beli juga dalam waktu terdekat. Saya kata mana saya cukup modal lagi. Tetapi tidak, ustaz ini bersungguh-sungguh suruh beli dengan meminjam dulu duit sesiapa. Amboi, mudahnya...meminjam duit bukan macam nak pinjam baju, seluar atau pun pen. Yelah...hormat punye fasal, nasib baiklah kawan serumah saya sudi dahulukan LE 200 duitnya kerana pada saya hanya ada LE 150 sahaja. Adeh.....!!!!

Dipendekkan cerita pada babak ini, saya pun berjalanlah dengan kawan saya untuk meninjau router yang hendak dibeli. Saya sudah nak beli jenama Netgear dan wang yang saya bawa pun cukup-cukup untuk itu. Tetapi, hati saya tetap berbelah bagi
dengan keputusan untuk membeli router kerana terngiang-ngiang ditelinga aya, kata seorang lagi ustaz yang selalu juga datang rumah saya dan beliau memang cukup handal dalam soal internet dan komputer. Beliau kata, memang agak mustahil masalah router dan kemungkinan router bermasalah amat kecil.

Namun, untuk menghilangkan keserabutan kepala saya dengan desakan ustaz tu, saya tetap nak bali dan saya call ustaz seorang lagi tu bertanyakan apakah jenama yang disyorkan. "Linksys" itulah jawapannya. Maka saya mencari jenama Linksys. Jumpa...tetapi LE 460. Maknanya, saya kene menambah LE 110 lagi kerana wang yang saya bawa hanya LE 350. Aduh...namun, pada bulan itu, alhamdulillah, abang saya ada bagi sedi
kt wang belanja. Maknanya, jika dicampur dengan wang yang ibu saya bagi, bolehlah saya tambah menggunakan duit saya sendiri. Tetapi dalam bank, kad bank juga tiada, maka saya terpaksa menyusahkan lagi kawan serumah saya dengan meminta dia datang dengan membawa LE 100. Nasib baiklah kawan saya ini sporting dan dia sanggup tolong.

Maka, saya pun belilah Router Linksys baru dengan harga LE 450 (dapat kurang LE 10 jee). Saya pulang kerumah, minta tolong ustaz yang tero
r tu pasangkan dan Al-Hamdulillah berfungsi baik.

Ini bermakna, saham saya dalam router tu LE 140, lebih LE 100 daripada yang lain.

BABAK KELIMA : BERMASALAH JUGA


Saya cukup sakit hati apabila masalah yang sam
a berlaku. Line kami kerap putus. Segala kemungkinan kembali diramal. Antaranya, wayar telefon perlu ditukar dan dipasang kemas. Malam itu juga saya tukar wayar telefon. LE 7 pulak melayang, Tidak apa laaa...

Berlaku juga. Aduh....

Satu hari, ustaz yang teror tu dia datang memb
awa satu berita, bahawa, rupanya, software router ini memang bermasalah dan beliau mengatakan, beliau ada daownload software baru versi 1.6 berbanding asal versi 1.5. Ini menurut beliau, memungkinkan line putus tidak berlaku atau kurang berlaku.

Dipendekkan cerita, maka, setelah selesai download,
ya...alhamdulillah, hingga kini tidak berlaku seperti dulu.

BABAK KEENAM : AHLI BAIT USTAZ TU PINDAHLAH PULA

Kerisauan saya semenjak hari pertama ustaz tu cakap mahu menaikkan kelajuan, saya risau. Keran ahi baitnya yang baru itu yang katanya anak-anak ta
uke semua tu, budak muda dan gaya mereka saya rasakan, macam tidak akan kekal.

Rupanya, betul ini berlaku, maknanya, kuranglah tiga orang ahli isytirak, tinggal tujuh orang. Lagi satu, sahabat indonesia itu pun menyatakan bawa, daripada tida orang isytirak, jadi dua pula, maknanya, hingga kini, ahli tetap 7 otang, maka daripad LE 32 sebulan menjadi LE 43 seorang sebulan. Adeh.....!!!!

Saya secara peribadi memang tidak puas hati dengan keputusan ini tetapi apakan daya, hak masing-masing. Hampeh betul ....


BABAK KETUJUH : AKU BELI PULA SWITCH SENDIRI


inilah switch yang saya beli sendiri dengan harga LE 55 (asalnya LE 65)

Bila budak-budak anak tauke tu pindah, mereka bawa sekali seitch mereka dan ini bermakna, sahabt daripada indonesia ini datang dan meminta satu lubang daripada router di sini.

Alamak...!!!


Masahnya router sudah penuh. Saya dicadangkan beli spliter untuk mencabangkan wayar maknanya daripada satu lubang, boleh dua wayar. LE 9 pula terbang. Dah beli, pasang, tidak boleh pula.

Maka demi menjaga hak, saya berikan juga lubang port router saya pada sahabat indon. Maknanya, saya juga wireless sahaja. Walaupun kuat, tetapi saya tidak berpuas hati. Maka saya belilah switch sendiri. LE 55 pula melayang. Kawan serumah saya yang lain jugak ahli isytirak juga kata. "seorang bayar berapa ni Pi?"...kawan saya ini memang sporting dan mudah dibwa bincang. Bersyukur saya kerana dia masuk rumah saya. Sebagai jawapan, saya kata " tak apa lah, aku beli sendiri sebab aku nak guna sendiri".

Dalam waktu tidak sampai seminggi ini, saya berbelanja untukm internet sahaja LE 71. Ditambah dengan router LE 140 bermakna LE 211. Ini belum ditambah dengan tambang pergi balik ke syarikat (nasib baik bolleh claim). Kalaulah keluarga saya tahu, mesti mereka berleter dan kecewa pada saya kerana saya sering mengadu saya kos sara diri saya di Kaherah ini mahal, tetapi dalam masa yang sama, saya membazir pada tempat lain. Namun, saya sahaja yang tahu masalah yang saya hadapi.

Saya terpaksa meminta ihsan kawan bilik sebelah saya ini agar punca utama para router yang diguna olehnya, digantikan dengan wayar saya dan dia isytirak dengan saya melalui switch yang saya beli. Walaupun saya faham gerak gerinya "tidak meredhai" tetapi tolonglah faham, saya lagi pening memikirkan fasal internet ini. Mana tidaknya, segala soal internet mesti melalui saya. Ustaz tu pun rujuk pada saya. Saya sekarang ini dalam zon peperiksaan. Bukan mengharapkan semua yang isytirak ambil cakna, cuma, bertimbang rasalah sedikit.

Apa-apa pun, kini saya harap semuanya selesai. Switch yang saya beli pun port nya ada lapan. Selepas ini saya mengambil keputusan untuk bertegas dengan sesiapa sahaja mengenai urusan internet. Soal bayar, bergilir dari ahli ke ahli. Saya sudah cukup serabut dan diserabutkan oleh orang.

Inilah beberapa kronologi yang ringkas sebenarnya. Saya tidak ceritakan semua lagi ni. Kepada sesiapa yang membaca, bukan mudah hendak memuaskan hati orang lain. Kita kena sedikit berkorban untuk itu. Tetapi, jangan sampai orang memperalatkan kita.

Bukan tujuan saya menceritakan sedikit kronologi ini, niat saya hendak memburukkan sesiapa cuma hendak diluahkan kepada orang lain secara lisan, tidak ada siapa yang faham. Terumanya sekarang ini musim peperiksaan, siapa pula yang hendak dengar. Biarlah saya luahkan secara maya dan jika ada yang membacanya, boleh tahu serba sedikit masalah saya mengenai internet.

Akhir kata, saya memang serabut dengan internet ni dan cukup diserabutkan. Jangan menserabuti saya lagi. Kasihanilah saya.

Friday, May 30, 2008

TIADA PENTARBIYYAHAN PERJUANGAN DALAM DIRI, EZAM KEMBALI KEPANGKUAN UMNO

بسم الله الــــــــــــــرحمن الرحيم

الحــــــــــــــمد لله رب العاليمن والصلاة والسلام على أشــــرف الأنبياء والمرسلين سيدنا محمد وعلى آله أجمعين

Rasulullah saw diutuskan Allah kepada umat akhir zaman dengan membawa satu misi ummah yang perlu dilaksanakan untuk memastikan ummat akhir zaman mengenali siapa itu Allah swt, mengenali Islam dan tuntutannya. Hakikatnya juga, misi penyebaran risalah ini tidak memadai dengan adanya Rasulullah saw semata, tetapi, betapa baginda mengajar umatnya bekerja dalam satu jamaah yang dikenali sebagai jamaah Islam.

Sebagai seorang khalifah Allah dimuka bumi ini, peranan untuk menyambung risalah dakwah dan risalah yang lebih 1400 tahun dahulu dibawa dan diperjuangkan oleh baginda Rasulullah dan para sahabat baginda WAJIB diteruskan. Ini kerana peranan para khalifah sebagai pengganti para nabi, menegakkan agama dan mentadbir urus dunia ini dengan agama (Islam) yang ditegakkan.

Oleh itu, tuntutan berjuang dan bersama-sama jamaah Islam dan perjuangan Islam tidak boleh dipertkaikan lagi. Kita hidup di dunia ini akan kembali semula kepada Tuhan yang empunya diri dan segala. Segala tindak tanduk kita akan dipersoalkan oleh Allah swt. Maka, apakah jawapan kita terhadap keengganan kita membantu kerja-kerja usaha menegakkan kalimah Allah di muka bumi ini dan memakmurkan dunia dengan agama Allah ini? Firman Allah swt dalam surah Al-Mukminun ayat 115-116 yang bermaksud ;

Apakah kamu mengira bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu untuk bermain-main sahaja dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?, Maha Suci Allah, raja yang sebenarnya, tiada Tuhan selain Dia, Tuhan (yang mempunyai) arasy yang mulia.

Kita juga seharusnya meyakini dan mengimani bahawa Allah telah mengutuskan para rasul dan menurunkan kita dengan tujuan mengajar manusia mengenal Allah dan memberitahu mereka tentang matlamat kewujudan mereka di dunia ini dan kemana akhirnya kehidupan mereka. Firman Allah dalam surah An-Nahl ayat 36 yang bermaksud ;

Dan sesungguhnya kami telah mengutuskan para rasul pada tiap-tiap ummat (untuk menyeru) sembahlah Allah sahaja dan jauhilah thoghut itu. Maka, diantara umat itu ada orang-orang yang diberikan petunjuk oleh Allah dan ada pula diantaranya orang-orang yang pasti kesesatannya.

Justeru, perjuangan mempertuankan Islam di muka bumi bukan satu misi yang boleh dipertikai dan diprkotak katikkan oleh sesiapa pun. Namun kini, wujud manusia yang mempermain-mainkan isu ini dan bagi saya, inilah orang yang tiada ilmu pada dirinya.

Isu kembalinya Ezam Mohd Nor dan beberapa rakan lain daripada PKR bagi saya bukanlah perkara yang pelik dan mengejutkan. Dalam aspek politik tanah air, mungkin ini satu berita gembira bagi UMNO dan BN kerana orang yang dianggap "singa" dalam menuntut keadilan terhadap mantan TPM dahulu Dato' Seri Anuar Ibrahim kini sudah kembali semula kepangkuan UMNO dan mereka menafsirkan akan lemahnya pentadbiran PKR dan PKR diambang kemusnahan.

Secara peribadi, sebenarnya saya daripada awal penubuhan PKR hingga kini, saya tidak berapa setuju akan kewujudannya dan perjuangannya masih kabur. Ini kerana, penilaian peribadi saya PKR wujud kerana hendak memperjuangka keadilan Dato' Seri Anuar Ibrahim sahaja pada awalnya. PAS yang ditubuhkan lebih 50 tahun di Malaysia hingga kini, sememangnya menyatakan dasar perjuangannya untuk memartabatkan Islam dan memastikan segala perundangan Islam diguna pakai.

Namun kini, PKR sudah pun mempunyai kuasa dalam politik. Pakatan Rakyat dibentuk untuk mewujudkan satu kerajaan yang adil dan mementingkan kuasa rakyat dan kebebasan rakyat terbela melaui hak-hak mereka. Penafian 2/3 mejoroti kerusi di Parlimen milik BN merupakan kemenangan besar dalam sejarah pembangkang. Namun, dalam usaha untuk mewujudkan kerajaan dibawah kuasa rakyat, waktu inilah Ezam dan beberapa teman mendatangkan fitnah kepada PKR khasnya dan Pakatan Rakyat amnya dengan menyertai semula UMNO dan BN. Inilah dia umpama "sudah meludah, dijilat semula".

Ezam dan temannya yang goyah pendirian itu, menyatakan bahawa kembalinya mereka dalam UMNO kerana sifat pemimpin PKR yang tidak konsisten dalam parti. Sikap suka cakap lain kepada orang ini dan lain pula kepada orang itu, menyebabkan merek tidak lagi mempercayai dan tidak lagi mahu komited dengan PKR.

Apa pun alasannya, apa pun hujjahnya, bagi saya, inilah dia hasil daripada tiadanya pentarbiyahan dalam parti. Berlainan dengan PAS. Walaupun PAS sibuk berusaha untuk manawan malaysia dan mewujudkan kerajaan Islam Malaysia, tetapi, tarbiyyah demi tarbiyyah diperhebatkan dan diperdalami kepada semua ahli sama ada ahli tertinggi atau ahli biasa. Ini amat penting dalam memastikan, setiap ahli memahami konsep perjuangan yang dibawa oleh PAS dan sentiasa berada dalam keadaan siap sedia mendepani segala mehnah, tohmahan yang dilemparkan. Inilah kepentingan tarbiyyah.

Pentarbiyahan dalam PAS tidak tertumpu kepada konsep Usrah sahaja, tetapi melalui aktivi kuliah, ceramah dan kelas pengajian yang dianjurkan secara komited oleh pucuk pimpinan PAS antara faktor mengapa kes seperti Ezam dan beberapa kawan-kawannya amat kurang berlaku di dalam PAS, dan tidak melampau juga bagi saya kalau saya kata, kes seperti Ezam yang menjilat semula ludahannya itu tidak pernah berlaku di dalam PAS.

Inilah kesannya jika kita berjuang kerana individu. Apa yang individu yang kita perjuangkan itu boleh bagi pada kita untuk memuaskan kita? Apakah pula ganjaran yang besar selain ganjaran Allah kepada kita yang boleh diberikan oleh seorang manusia? Ingatlah, sesungguhnya kami pendokong Islam insyaallah tidak akan sesekali mengkhianati jamaah kami seperti mana Ezam dan kawan-kawannya mengkhianati PKR.

Besar harapan saya kepada pendokong gerakan Islam, tetapkanlah iman dan matlamat untuk memperjuangkan agama Allah ini

MEMBANGUN BERSAMA ISLAM

Thursday, May 29, 2008

Ezam Kembali Kepangkuan UMNO...Satu Perjuangan Yang Diragui

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Gempar apabila seorang reformis zaman pemecatan Dato' Seri Anuar Ibrahim bermula 1998 dan juga presiden GERAK yang hebat dalam soal membenteras rasuah, Saudara Ezam Mohd Nor mengumumkan secara rasmi keahlian beliau semula dalam UMNO. Beliau menyerahkan sendiri borang keahliannya kepada preseiden UMNO merangkap Perdana Menteri Malaysia kini, YAB Dato' Seri Abdullah Hj Ahmad Badawi.

Ezam yang juga pernah menjadi ketua Angkatan Pemuda Keadilan membuat kejutan ini tanpa diduga-duga oleh semua pihak termasuk Dato' Seri Anuar Ibrahim. Namun, hakikatnya, sudah sah dan terbukti akan kembalinya Ezam kepangkuan UMNO.

Ezam ketika mana semangat reformasinya menggunung tinggi, beliau pernah bersumpah bahawa "lawan tetap lawan". Beliau yang menyatakan ketegasan beliau dalam isu keadilan, kerajaan telus, anti korupsi, anti rasuah dan bercita-cita tinggi memperbaiki demokrasi Malaysia yang kini dieksploitasi kini mula menampakkan kesamaran perjuangan beliau.

Namun, Ezam mungkin ada cara beliau sendiri dalam mengotakan kata yang pernah disebutkan dalam kebanyakkan ceramah beliau. Pada pandangan saya, Ezam menyertai UMNO kerana hendak membuat kebaikan atau memperbaiki UMNO dari dalam seperti mana yang pernah dilakukan oleh mantan TPM Malaysia Dato' Seri Anuar Ibrahiim. Namun, niatnya itu hanya Allah dan Ezam sahaja yang tahu.

Jika begitulah niat dan tujuannya, secara amnya, seperti suci lagi murni niat beliau. Mungkin dalam kemarahan Ezam yang berkobar-kobar kapada pimpinan UMNO dan BN, beliau masih lagi sayangkan UMNO yang ditubuhkan atas dasar kepentingan nasionalis dan semangat menentang pendudukan penjajah sebelum era merdeka lebih 50 tahun dahulu dan kini berjuang demi memperutuhkan ketuanan bangsa Malaysia. Mungkin juga sayangkan UMNO dalam konteks UMNO memperjuangkan Islam Hadhari.

Namun, saya ragui, adakah beliau terlupa apakah yang berlaku kepada mantan Timbalan Perdana Menteri Malaysia dahulu Dato' Seri Anuar Ibrahim yang juga ketua umum parti keadilan ketika di dalam UMNO. Anuar yang setika dahulu aktif dalam gerakan ABIM menyertai UMNO atas dasar sayangkan orang melayu dan berniat memperbaiki UMNO dari dalam. Bagi beliau, untuk merialisasikan impiannya, hanya dengan menjadi ahli UMNO dan memegang jawatan penting dalam UMNO sahaja yang boleh menyelamatkan UMNO. Tetapi, ibarat kata pepatah, "disangkakan panas hingga ke petang, rupanya hujan ditengahhari". Dato' Seri Anuar Ibrahim tersingkir dari UMNO melalui rancangan licik UMNO dan pimpinannya.

Itu Dato' Seri Anuar Ibrahim, Timbalan Presiden UMNO merangkap Timbalan Perdana Menteri Malaysia ketika itu. Apakah jawatan saudara Ezam Mohd Nor sama ada dalam UMNO mahupun Kabinet Malaysia? PM sendiri menyatakan bahawa, Ezam tidak akan diberikan sebarang jawatan dalam UMNO. ( tetapi, tidak mustahil satu hari nanti, beliau menjadi antara orang terpenting dalam UMNO dan BN ).

Harapan dan seruan saya kepada seluruh pendokong gerakan Islam dan penyokong-penyokongnya. Jangan sesekali mengkhianati jamaah. Ingat, apa yang kita dokongi dan perjuangkan kini bukanlah atas nama ketuanan Melayu, ketuanan bangsa Malaysia, tetapi, ketuanan Islam yang mana, Islam inilah satu-satunya tiket untuk menuju syurga Allah dan mendapat keredhaan Allah dalam hidup. Gerakan kita adalah gerakan Islam, jamaah kita, adalah jamaah Islam, selagi namanya manusia, selagi itu ada kelemahan dan kesilapan. Namun, untuk keluar dari jamaah Islam ini kerana tidak puas hati, HARAM hukumnya. Sebarang kelemahan dan kesilapan mesti diperbaiki dalam jamaah bukan meninggalkan jamaah.

Marilah kita bersama-sama berdoa kepada Tuan punya hati, agar ditetapkan hati ini atas jalan yang betul dan selamat dan sentiasa tetap dalam perjuangan ini. Allah jua yang membolak balikkan hati ini, sekali kita tersesat dan tiada usaha untuk kembali kepadaNya, maka Allah akan biarkan kita terus sesat dan di akhirat kelak kita dilontarkan dalam nerakan Allah dan amalan kita selama ini akan sia-sia...(wali'azubillah)

" Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati ini, tetapkanlah hati kami sentiasa dalam perjuangnmu Ya Allah ... "

Wednesday, May 28, 2008

Selamat Pengantin Baru


SELAMAT PENGANTIN BARU KEPADA ABANG SALEH DAN PASANGAN ERNY ERWANTY
SEMOGA ALLAH MERAHMATI KALIAN BERDUA

اللهم بارك لهذين العرسين واجــــــمع بينهما في خير ... اللهم ألف بين قلوبها كما ألفت بين المــاء والطين واجــــعل نسلهما نسلا صالحا إلى يوم الدين

daripada
hidayahsufie...el-azhar, kaherah, mesir



Jangan Sombong Bang Oii

بسم الله الرحــــــــــــــــمن الرحيم

الحــــمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وأصحابه أجـــــــــمعين

Manusia diciptakan Allah di muka bumi ini sebagai khalifah dengan tujuan memakmurkan dunia menerusi Kalimah Allah yang ditegakkan. Oleh itu, proses pemakmuran ini tidak mungkin akan terjadi jika manusia ini diciptakan Allah hanya seorang atau beberapa orang sahaja. Bermula daripada nabi Allah Adam s.a, seterusnya, dijadikan Hawa sebagai teman hidup, maka bermulalah sebuah episod kelahiran demi kelahiran pemakmur dunia ini.

Allah menjadikan manusia ini dengan keadaan sebaik-baik kejadian. Bertepatan dengan firman Allah swt dalam surah At-Tiin ayat 4, yang bermaksud;

Sesungguhnya kami jadikan insan (manusia) itu pada sebaik-baik kejadian.


Selain itu juga, antara hikmah Allah menjadikan manusia ini berbagai-bagai puak dan keturunan bangsa, untuk kita saling kenal kenalan demi menjamin satu hubungan baik yang boleh dibina atas tujuan memakmurkan bumi ini.

Namun, diakui "lain padang, lain lah belalangnya". Sikap manusia yang didorang oleh akal manusia yang terkadang-kadang, cara pemikirannya seperti keanak-anakan atau kurang waras membawa kepada berlakunya unsur-unsur permusuhan dengan menimbulkan rasa benci, marah kepada seseorang.

Itu adalah lumrah dan diakui juga, manusia yang dibekalkan oleh Allah akan akal yang membezakannya dengan haiwan, dia dibekalkan juga dengan nafsu yang mendorong kepada kejahatan dan juga kebaikan. Dengan adanya semua ini, memungkinkan setiap gerak geri manusia itu kadang-kadang membawa kepada kebaikan dan diganjarkan pahala dan ada juga membawa kepada keburukan dan kejahatan yang diganjarkan dosa. Antara sifat yang boleh menggugurkan ukhuwwah adalah sombong.

JANGAN SOMBONG

Sombong ini antara satu sikap yang tidak layak berada di dalam jiwa seseorang yang berakhlak dan bermoral. Tetapi sombong ini lumrah. Namun, setiap apa yang Allah kurniakan, ada pilihan untuk arah kebaikan atau keburukan.

Sepengalaman saya bergaul dengan ramai orang daripada di Malaysia hinggalah kini saya berlajar di Bumi Mesir, saya telah jumpa berbagai jenis manusia yang mempunyai sifat sombong. Sombong ini pelbagai situasi. Ada yang sememangnya dia ini sombong tetapi, mudah bergaul, ada pula yang dia ini agak ramah tetapi ada "angin sawan" yang menyebabkan dia yang ramah bertukar sombong.

Secara amnya, bila kita tidak bertegur sapa dengan seseorang atau memusuhi seseorang itu, maka secara automatik, kita akan sentiasa bertentangan dengannya. Maka, adalah mustahil untuk duduk serumah, makan sedulang, duduk sebelah menyebelah dalam kelas, hatta jika hendak berselisih pun tidak mahu dengan orang yang kita musuhi.

Saya kini mengenal pasti satu ciri sombong dimana, dia bercanggahan dengan ciri-ciri yang saya sebutkan tadi. Maksud saya, saya jumpa orang yang sombong tetapi, dia duduk serumah dengan orang yang dimusuhinya. Yang dimusuhi, jika dia ni memasak, makan, dan kalau yang dimusuhi masak, yang sombong tadi juga makan. Situasi ini agak lucu bagi saya.

Namun, secara peribadi, sikap ini bukan keanak-anakan, tetapi jelas tetapa gagalnya akal dan fikiran berfikir secara logik. Ikutkan "angin gila" yang datang, serta merta berubah, asalnya boleh bergurau senda, betepuk bertampar, bergelak tawa, tetapi berubah sekalip mata menjadi musuh.

Saya tidak pernah mencari musuh dan dalam masa yang sama juga. tidak suka bermusuh-musuhan. Ini kerana, bagi saya, hidup ini jika mempunyai musuh walaupun seorang, tidak aman kerana, suka tidak suka, mahu tidak mahu, kita akan bermuamalah juga dengan semua orang termasuklah dengan musuh kita tadi.

Saya akui yang saya ini mempunyai ego yang kuat, degil, tidak mahu mendengar arahan dan berbagai lagi. Tetapi, saya kini dalam proses untuk mengikis segala sifat ini untuk memudahkan saya berkomunikasi dengan komuniti saya. Namun, jelas setiap kebaikan yang kita iltizamkan, di sana, Allah selitkan dengan ujian untuk memastikan, apakah tekad azam kita tadi untuk menuju kebaikan.

Janganlah jadikan sombong itu raja dalam diri kita. Jangan jadikan juga sikap tidak matang kita ini menjadi pendorong kepada segala bentuk tindakan kita. Kerana, bagi saya, ini bukan sifat orang yang berpendidikan tetapi seolah-oleh yang dah "tua bangka yang tidak pernah jumpa sekolah"

Jadi, jangan sombong...kerana...sikap saya juga, sekali orang sombong dengan saya...100 kali saya akan sombong dengan dia....jangan salahkan saya...

Sunday, May 25, 2008

Pembatalan MoU Muadalah : Antara Pro dan Kontra

بسم الله الرحمن الرحيم

الحـــمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وأصحابه أجــمعين

Apabila pihak pengurusan Universiti Al-Azhar mengeluarkan kenyataan bahawa, pihaknya membatalkan secara rasmi pengambilan para pelajar Malaysia yang mengikuti program pengajian berkembar (muadalah), secara amnya mendapat reaksi habat dari penduduk Malaysia amnya dan para pelajar khasnya, terutama pelajar yang bakal datang ke bumi anbiyak ini melalui sistem ini.

Secara dasar, pembatalan sistem ini yang diminta sendiri oleh kerajaan Malaysia mencerminkan betapa pelajar agama ini di "anak tiri" kan oleh kerajaan. Sebagaimana keterangan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Malaysia di Parlimen lalu, beliau menyatakan tujuan kerajaan membatalkan sistem ini kerana pasaran kerja di Malaysia bagi mereka yang gradua agama ini amat kurang selepas pemegang ijazah ICT.

Adakah sama pelajar yang mendalami ilmu agama Islam ini jika dibandingkan dengan pelajar lain? Bukan bertujuan untuk mewujudkan "double standard" untuk menyatakan pelajar jurusan agama lebih baik berbanding yang bukan jurusan agama. Hakikatnya ilmu itu milik mutlak Allah swt. Cuma, jika kita lihat dengan teliti, pelajar jurusan agama ini sememangnya dipandang rendah oleh masyarakat Malaysia. Seorang pelajar yang mempunyai ijazah jurusan agama ini walaupun graduanUniversiti Al-Azhar sendiri, bagi masyarakat kita, layaknya mungkin di J-Qaf, masjid-masjid atau surau sebagai imam mahupun bilal ataupun guru agama.

Berbalik kepada pembatalan MoU muadalah ini. Apakah dia "muadalah". Secara mudah boleh saya nyatakan, muadalah ini adalah satu program pengajian berkembar antara mana-mana institusi pengajian Islam tertentu dengan universiti tertentu, sebagai contoh, Universiti Al-Azhar. Mengambil Institusi Pengajian Islam A sebagai contoh, mempunyai perjanjian dengan Universiti Al-Azhar dimana, para pelajar institusi ini belajar selama dua tahun sebagai contoh dan disambung dua tahun di Universiti Al-Azhar dalam bidang yang sama untuk menamatkan program ijazahnya.

Pelajar yang menyambung pengajiannya melalui sistem ini, akan datang ke Universiti Al-Azhar dan mereka wajib menduduki peperiksaan khas untuk menentukan tahun pengajiannya di sini. Soalan-soalannya daripada subjek-subjek yang telah dipelajari di institusi masing-masing sebelum ke Universiti Al-Azhar. Jika keputusan ujian khas ini memberangsangkan, pelajar ini akan ditempatkan ditahun akhir pengajian jika tidak, akan menyambung kembali dalam tahun tiga. Maknanya, pelajar muadalah ini hanya setahun atau dua tahun sahaja (jika lulus) belajar di Universiti Al-Azhar ini.

Saya mahu mengajak sahabat berfikir bersama. Adakah cukup dengan tempoh masa setahun atau dua tahun ini untuk mendidik diri menjadi insan yang bakal mengubati penyakit ummah yang kini tenat di tanah air kita. Untuk mendidik diri dan jiwa kita inim bukan satu perkara yang mudah. Bukan semudah untum mendirikan bangunan pencakar langit. Dengan adanua modal dan plan juga kontraktor yang mahir, maka bangunan ini akan terbina dengan cepat mengikut tarikh yang ditetapkan. Jiwa manusia mepunyai satu unsur yang sukar untuk dibentuk mahupun ditempa iaitu roh. Dengan adanya roh, maka adanya nafsu keinginan pada diri kita.

Soal roh, apakah itu roh? Bagaimana rupanya? itu urusan Allah sebagaimana mafhum firman Allah

Dan jika mereka bertanya kepada (wahai Muhammad) mengenai roh, maka jawablah ia urusan tuhanku...

Bagaiman pun, Islam memberi garis panduan bagaimana untuk mendidik roh. Salah satu cara untuk mendidik roh dan jiwa ialah dengan mempelajari ilmu agama. Di Mesir, untuk mempelajari ilmu bukan sekadar di universiti sahaja bahkan, terlalu banyak tempat mengaji dan ramai masyaiekh yang sedia mencurahkan ilmunya. Dengan mendekati para ulama dan masyaiekh inilah, jiwa kita sentiada aman dan sentiasa berada dalam keadaan berjaga-jaga.

Tempoh mendidik jiwa bukan memakan masa setahun, dua tahun atau empat tahun. Imam Nawawi sendiri meletakkan syarat untuk memahami ilmu agama ini selama 40 tahun. Kita pun sedia maklum bagaiman Imam Nawawi ini menyibukkan diri beliau dengan ilmu sehingga mana makan dan minumnya disuap kemulutnya kerana tidak mempunyai masa untuk itu demi memastikan kesinambungan ilmu itu tidak putus.

Namun kita kini tidak perlu seperti Imam Nawawi yang perlu disuap makan minum kerana kita sibuk mengkaji ilmu. Cuma kita perlu mengorbankan sedikit masa untuk ilmu dan memahaminya. Secara peribadi saya, setelah saya memahami sistem muadalah itu, saya kurang bersetuju akan sistem ini. Bagi saya, para pelajar agama kini terutamanya Azhariyun dan Azhariyat seharusnya mengikis sifat belajar kerana mencari tangga gaji yang tinggi bila pulang kelak kerana, ummah kita kini terlalu tenat dari aspek rohani jua jasmani. Maka perlu ada ramai "doktor pakar" untuk menyedikan penawarnya.

Adakah cukup masa setahun, atau dua tahun? Sedangkan yang datang menyambung pengajian mereka di Universiti Al-Azhar yang bukan muadalah sendiri pun tidak semestinya faqih dan alim, masakan yang sekadar setahun dua.

Tidak dinafikan, adanya pelajar yang sememannya hebat-hebat terutama pelajar muadalah yang pernah belajar dipondok-pondok, namun, bilangan mereka kecil berbanding keperluan masa kini. Nilai ilmu itu bukan dinilai melalui ijazahnya tetapi melalui keperibadian tinggi serta pembawaannya kepada ummah untuk menjaga kemaslahatan ummah sepaya tidak terpesong pada jalan Allah.

Marilah kita berfikir bersama. Sungguh pun begini, disudut hati saya, merasakan, pembatalan sistem ino sememangnya menzalimi pelajar agama. Jika dahulu, bantuan perkapita kepada SAR ditarik balik, SAR ditutup, kini, muadalah pula dibatalkan...adakah ini negara Islam Hadhari...

Tepuk Dada Tanya Iman



Friday, May 23, 2008

ANTARA KELEBIHAN MENDALAMI ILMU AGAMA

بسم الله الرحمن الرحــــيم

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنباء والمرسـلين وعلى آله وأصحابه أجــمعين

Allah swt berfirman di dalam Al-Quran, surah Al-Mujadalah ayat 11, yang bermaksud...

...Allah mengangkatkan darjat orang-orang yang beriman dikalangan kamu, dan orang-orang yang diberi pengetahuan agama (dikalangan kamu) beberapa darjat...

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud...

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata : telah bersabda Rasulullah saw : Barang siapa yang dikehendaki oleh Allah akan kebaikan padanya, maka sudah tentu Allah menjadikannya seorang yang mengerti dengan hal-hal agama.

Keperibadian seseorang muslim dari konteks akhlak mahupun syahsiah diri ditentukan dengan betapa berdisiplinnya dirinya dalam memahami serta mendalami ilmu-ilmu Allah khasnya ilmu Agama Islam. Ilmu terbahagi kepada dua iaitu ilmu Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah. Ilmu Fardhu Ain adalah ilmu yang merangkumi konsep mentauhidkan Allah, ibadah, akhlak, muamalat dan sebagainya. Manakala ilmu Fardhu Kifayah adalah ilmu cabang yang diperlukan untuk maju dalam hidup seperti sains, matematik dan sebagainya. Hakikatnya, semua ilmu ini datangnya dari Tuhan yang Esa.

Namun, akhir-akhir ini, telah berlaku satu budaya yang pelik dan amat menyedihkan. Budaya mengagung-agungkan budaya barat yang jelas jauh terpesong dari landasan syarak dan jelas menyesatkan. Ilmu-ilmu jua teknologi kebanggaan manusia ini asalnya dikaji oleh para ulamak ilmuan Islam seperti Al-Khawarizmi, Ibnu Sina, Ibnu Baitutah, Ibnu Khaldun dan ramai lagi tokoh cendiakawan ilmuan Islam agung lain. Namun, berdasarkan sejarah yang panjang, bagaimana ilmu ini dirampas oleh kuasa-kuasa besar satu ketika dahulu dan dibawa masuk segala ilmu ini kenegara masing-masing untuk mereka praktikkan. Hasilnya, segala kemajuan, kemewahan serta teknologi yang kita nikmati kini, perintisnya adalah tokoh-tokoh ilmuan Islam yang disebutkan tadi.

Dengan kebanggaan inilah, timbul satu fahaman lain iaitu orang yang belajar serta mendalami ilmu agama Islam ini adalah golongan yang hanya layak digelar Pak Imam, Pak Bilal, Ustaz mahu pun ustazah dan mereka yang mempunyai ijazah dalam bidang agama ini hanyalah layak menjadi guru-guru di sekolah-sekolah tertentu. Inilah dia antara bentuk krisis pemikiran yang berjaya diterapkan oleh pejuang-pejuang nasionalisme dan pihak-pihak barat yang jelas memusuhi agama Allah ini.

Dimanakah letaknya nilai agama disis mereka? Dimanakah juga letaknya maruah seorang yang mengakui Allah itu sebagai Tuhan, nabi Muhammad itu sebagai Rasul?

Kini kita melihat, terutamanya para Azhariyun dan Azhariat sendiri. Bagaimana mereka sudah "set" minda mereka bahawa mereka ke Al-Azhar semata-mata kerana segulung Ijazah dan pulang ke Malaysia dengan membawa segulung ijazah tadi bagi menaruh harapan jua nasib dalam pasaran kerja di Malaysia.

Secara peribadi, pemikiran seperti ini, sebenarnya bukan di"set" secara sukarela tetapi betapa ramainya orang-orang di Malaysia sendiri yang "tolong set-up" minda para Azhari dan Azhariat kini. Baru-baru ini, apabila pihak Al-Azhar sendiri mengeluarkan kenyataan bahawa pihaknya telah membatalkan Perjanjian Persefahaman (MoU) bersama kerajaan Malaysia untuk membenarkan pelajar menyambung pelajaran di Al-Azhar melalui sistem Muadalah.

Hal ini diamati dan jelas bahawa, ia adalah kehendak kerajaan Malaysia sendiri dengan alasan, pelajar jurusan Agama ini kurang dikehendaki dalam pasaran kerja di Malaysia selepas pelajar ICT. Persoalannya, adakah belajar ilmu Islam ini semata-mata untuk merebut kerja dan tangga gaji?

ORANG ALIM ITU PILIHAN ALLAH

Pada muqaddimah tulisan saya ini, saya ade menyatakan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah yang menyatakan bahawa

Barang siapa yang dikehendaki oleh Allah akan kebaikan padanya, maka sudah tentu Allah menjadikannya seorang yang mengerti dengan hal-hal agama.

Orang-orang yang alim ini pilihan Allah dan sudah pasti kehidupan mereka lebih terjamin daripada dosa. Mengapa? Kerana, orang yang berilmu dan mengenali Allah faham akan hakikat sebenar Taqwa memahami sebenarnya kehendak Allah.

Hidupnya sentiasa mengharap akan redha Allah dan segala tingkah lakunya semata-mata kerana Allah dan sentiasa dikawal. Kehendak Iman dan Taqwa sentiasa dipenuhi dan sudah tentulah mereka mulia disisi Allah.

Hal ini sememangnya diakui akan kebenarannya. Kita lihat kehidup para alim ulama dan auliyak Allah. Bagaimana peribadi mereka yang cukup terjaga dan disiplin yang terlalu tinggi dan kewibawaan mereka tidak boleh dipertikaikan lagi.

Kehidupan orang alim adalah berkat. Keberkatan datang dari amalannya melalui ilmu yang dipelajarinya. Hal ini jelas melalui hadis Rasulullah saw yang bermaksud ...

Daripada Ali bin Abi Talib berkata : Telah bersabda Rasulullah saw : Orang yang paling baik itu ialah orang alim. Jika dia diperlukan maka dia akan memberi manfaat bagi orang lain. Dan jika dia tidak diperlukan, maka dia mencukupkan dirinya sendiri (tidak menyusahkan orang lain).

Sungguh berkat orang yang alim itu kerana dia sentiasa memberikan kebaikan kepada orang lain. Dia dapat menunjukkan kepada manusia jalan yang diredhai Allah dan tidak akan membebani orang lain. Sebaliknya, orang yang jahil itu sentiasa membuat kerosakan di muka bumi Allah dan mendatangkan kesusahan kepada semua.

SIFAT RENDAH DIRI DAN WIBAWA HANYA PADA ORANG BERILMU

Sifat rendah diri dan penuh wibawa hanya pada orang alim dan berilmu. Hal ini jelas melalui hadis nabi saw yang bermaksud

Daripada Abu Hurairah berkata : Rasulullahn saw bersabda : Tuntutlah ilmu dengan bersungguh-sungguh dan tuntutlah bersama ilmu itu akan ketenteraman dan kewibawaan. Dan hendaklah kamu bersifat tawadhuk bagi guru yang kamu belajar daripadanya.

Orang yang berilmu itu bukan hanya menyimpan segudang ilmu di dadanya bahkan dari aspek lahiriah dapat diketahui bahawa dia adalah seorang yang alim. Keilmuannya dapat dilihat dari segi pakaiannya, akhlak serta tutur bicaranya, pergaulannya dan lain-lain lagi.

Ketenteraman diri dan kewibawaan peribadi serta akhlak yang luhur merupakan ciri-ciri utama yang perlu ada dalam diri seseorang alim itu. Dengan ini, ilmu yang ada dalam dirinya membuahkan sifat khusyuk, tawadhuk dan wibawa.

ORANG YANG MENDALAMI ILMU AGAMA ADALAH SEBAGAI "PENAWAR" KEPADA UMMAH

Allah swt berfirman dalam Al-Quran dalam surah At-Taubah ayat 122 yang bermaksud...

Dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang yang beriman keluar semuanya kemedan perang. Oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja daripada tiap-tiap puak diantara mereka supaya orang-orang (yang tinggal itu) mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut dalam Agama dan agar dapat mereka mengajar kaumnya (setelah mereka kembali kepadany) mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga. (dari kesalahan).

Jelas bahawa Allah memerintahkan agar ada kelompok yang mempelajari Ilmu Allah secara mendalam dan dia akan memberi peringatan kepada kaumnya. Inilah yang dikatakan penawar kepada penyakit Ummah.

Apabila sesebuah negara mengamalkan hukum Allah dan memelihara daripada dosa dan maksiat, nescaya akan Allah bukakan keberkatan dari langit dan bumi.

Firman Allah yang bermaksud...

Sekiranya penduduk negeri (manusia) beriman dan bertaqwa nescaya kami buka pintu keberkatan dari langit dan bumi (dengan keberkatan ini manusia hidup bahagia)

Bersamalah kita mepertahankan hak pelajar-pelajar agama Allah dari dirampas oleh orang yang memusihi Islam. Ingatlah hanya dengan ilmu sahaja, hidup kita akan tenang dan bahagia.


Thursday, May 22, 2008

DURI DALAM DAGING, GUNTING DALAM LIPATAN

بســــــــم الله الــرحمن الرحيم

الحمـــد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشــــــــــــرف الأنبياء والمــــــــــــــرسلين وعلى آله وأصحابه أجمعين

Apabila negara dikejutkan dengan keputusan radikal mantan Perdana Menteri Malaysia ke empat Tun Dr Mahadir mengumumkan bahawa dirinya secara rasmi keluar daripada UMNO isnin lalu dan beliau menyatakan kesediaan beliau kembali semula kepangkuan UMNO setelah Perdana Menteri Malaysia kini YAB Dato' Seri Abdullah Hj Ahmad Badawi berundur daripada jawatan Perdana Menteri dan Presiden UMNO. Selepas dua hari Tun berbuat demikian, anaknya pula merangkap Ahli Perlimen Jerlun, YB Dato' Mukhriz juga mengumumkan keluar parti dan beliau juga mendesak Pak Lah melepaskan jawatannya sehingga Julai ini. Jika tidak, beliau akan keluar parti secara rasmi.

Merujuk pada tindakan Ahli Parlimen Jerlun juga exco Pemuda UMNO pusat itu yang mengikut langkah bapanya Tun Dr Mahadir, Ketua Pemuda UMNO Pusat, YB Dato' Seri Hisyammudin Tun Hussain berkata, hal ini akan dibawa rujuk kepada Jawatankuasa Pengurusan UMNO yang dipengerusikan oleh YAB Dato' Seri Najib Tun Razak, Timbalan Perdana Menteri Malaysia untuk merujuk apakah tindakan yang sesuai diambil memandangkan Pemuda UMNO tiada kuasa untuk mengenakan sebarang tindakan disiplin terhadap beliau (Dato' Mukhriz).

Namun, bagaimana pula dengan bapanya, Tun Dr Mahadir. Apabila genap sehari beliau mengumumkan beliau keluar daripada UMNO selagi Pak Lah masih berkuasa, banyak riaksi yang diterima. YAB Dato' Seri Hisyammuddin menyatakan bahawa, tindakan Tun Dr Mahadir ini sebenarnya tidak membawa apa-apa manfaat kepada parti mahupun orang lain. Beliau menyatakan, Bapanya, Tun Hussain dan datuknya, Dato' Onn juga pernah keluar daripada UMNO dan jelasnya, tiada sebarang kebaikan yang diperolehi.

Bagaimana pun, mantan Timbalan Perdana Menteri yang juga dilantik oleh Tun Dr Mahadir sendiri iaitu Tun Musa Hitam menyatakan beliau seolah-oleh "bersyukur" kerana Tun Dr Mahadir yang dianggap "duri dalam daging" kepada UMNO telah pun keluar. Menariknya, Tun Musa Hitam menganggap Tun Dr Mahadir sebagai "duri dalam daging" itu seolah-oleh terlupa bahawa, dirinya pernah menjadi "gunting dalam lipatan" kepada UMNO.

Sekitar tahun 1986-1987, Tun Musa Hitam ketika itu sebagai TPM Malaysia bertindak keluar daripada UMNO dan menggesa Tun Dr Mahadir sebagai PM ketika itu meletakkan jawatannya dan digantikan oleh beliau sendiri (Tun Musa Hitam). Namun, di atas rayuan Majlis Tertinggi UMNO, akhirnya Musa Hitam kembali semula kepada UMNO.

Namun, ia tidak berakhir di situ. Tindakan radikal Musa Hitam menghasut musuh ketatnya sendiri Tengku Razaliegh Hamzah agar bertanding merebut jawatan Presiden UMNO dan beliau sendiri menjadi timbalannya dan meminta Tun Mahadir menyokong pencalonan Musa Hitam sebagai calon Timbalan Presiden UMNO. Ini semua adalah perancangan licik Musa Hitam untuk menjatuhkan Tun Dr Mahadir.

Tetapi, apakah hasilnya, semuanya gagal dan pecahlah UMNO menjadi pasti sepihan Semangat 46. Musa Hitam selamat dan akhirnya dilantik oleh Dr Mahadir sebagai perutusan bertaraf menteri ke PBB dan Tengku Razaliegh Hamzah terkeluar dari UMNO baru pada ketika itu.

Secara peribadi, saya fikir tindakan Tun Dr Mahadir keluar dari UMNO adalah untuk menggesa Pak Lah yang beliau sifatkan "lemah" dalam pentadbiran agar berundur diri dan digantikan dengan pimpinan lain untuk memulihkan semua UMNO dan BN serta meraih kembali sokongan rakyat.

Namun, selagi kalimah Allah tidak ditegakkan, hukum Allah diperkotak-katikkan dan dianggap tidak sesuai, selagi tidak berhukumkan hukum Allah dan tidak mentadbir seiring hendak syarak yang digaris pandukan oleh Al-Quran dan Sunnah, selagi itulah, keadilan tidak diperolehi, keamanan, kesejahteraab hakiki tidak dinikmati dan keberkatan Allah juga tidak dirasai.

Tuesday, May 20, 2008

PAKLAH DAN UMNO

بسم الله الــــــــــــرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أأشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وأصحابه أجمعن

8 Mac 2008 telah dua bulan berlalu. Setelah lebih 50 tahun negera kita menikmati kemerdekaan dan setelah lebih 50 tahun juga UMNO dan Barisan Nasional ( BN ) memerintah negara, negara kita tidak pernah mencatat sejarah kerajaan yang salama ini dijulang tinggi dan disanjungi, kehilangan "kuku" dan "taring"nya. Sejarah Pilihan Raya Umum Malaysia semenjak tahun 1955 hinggalah PRU ke 11 pada tahun 2004, Barisan Perikatan yang kini BN yang diterajui oleh UMNO sebagai kuasa parti komponen yang terbesar, kini terpaksa akur bahawa mejaroti 2/3 daripada kerusi Parlimen kini milik Barisan Alternatif dan ironinya juga, UMNO dan BN juga kena mengakui bahawa, kuasanya pada lima buah negeri juga telah hilang iaitu di Perak (PAS), Selangor (PKR), Pulau Pinang (DAP), Kelantan (PAS) juga Kedah (PAS).


KREABILITI DATO' SERI ABULLAH SEBAGAI PM DIPERSOAL

kejutan ini memberi perbagai impak yang tidak didugai. Antaranya, orang-orang kuat di dalam BN mula menuding jari kepada individu yang dikatakan menjadi punca kekalahan yang tidak diduga. Lebih mengejutkan, ada dikalangan orang kuat UMNO meninggal dunia kerana tidak dapat menerima kekalahan UMNO BN yang teruk.

Ahli Parlimen Gua Musang YBM Tengku Tan Sri Razalegh Hamzah secara berani menggesa PM sebagai Presiden UMNO membuat satu menyuarat tergempar bagi mengkaji dengan lebih mendalam apakah sebenarnya punca kekalahan teruk UMNO dan BN. Malah, kerabat Kelantan ini jugalah satu-satunya calon yang berani mencabar Pak Lah untuk bertanding jawatan Presiden UMNO dalam pemilihan Disember ini.

Disinilah bermulanya tekanan terhadap YAB Perdana Menteri Malaysi ke 5 YAB Dato' Seri Abdullah Hj Ahmad Badawi. Bemula keputusan PRU 12 diumumkan hingga kini, Pak Lah dalam dilema. Asakan demi asakan daripada ahli UMNO sendiri menyuruh beliau berundur semakin jelas disuarakan tanpa takut kehilangan kuasa mahupun ugutan demi ugutan. Tambah menarik, mantan PM malaysia ke 4 YA Bhg Tun Dr Mahadhir Mohd, yang pertama kalinya menyampuri urusan kerajaan yang diterajuinya selama 22 sebagai PM selepas bersara 2003 ialah isu Jambatan Bengkok yang menghubungkan antara Malaysia (Johor) dan Singapura. Selepas dari itu, komen demi komen dan pandangan peribadi daripa beliau terhadap Pak Lah mula bertalu talu antaranya isu kedaulatan negara kerana pembatalan projek jambatan indah di Johor, isu tingkat 4 Jabatan Perdana Menteri yang dikuasi oleh anak menantunya yang ketika itu tidak menjawat sebarang jawatan dalam kerajaan Malaysia hinggalah kepada isu kekalahan teruk UMNO BN pada PRU 12 lepas. Sehingga kini, Tun Dr Mahadhir menyarankan agar Pak Lah berundur daripada jawatan PM dan presiden UMNO.

Kreabiliti Pak Lah semakin dipersoal dan beliau kini menhadapai krisis dalam UMNO yang cukup memeningkan kepala. Bukan sekadar Tun Dr Mahadhir yang secara berani menggesa Paklah berundur, bahkan, anak beliau (Tun) Dato' Mukhriz Mahadhir juga menghantar surat kepada Pak Lah agar beliau berundur.

Desakan daripada beberapa tokoh UMNO untuk Pak Lah berundur menambahkan lagi "sakit kepala" Pak Lah dalam menangani masalah ini dan untuk membersihkan kembali nama baik beliau.

Dalam daripada itu, beberapa tokoh yang dahulunya menuding jari kepada anak menantu kesayangannya Khairy Jamaluddin (KJ) yang mana, sifat "kebudak-budakan" KJ merupakan antara faktor utama kekalahan UMNO dan BN.

Selain itu, bekas Ahli Parlimen Merbok juga mantan Menteri Penerangan Malaysia Dato Seri Zainuddin Maidin yang terkenal dengan sifatnya yang suka "merapu" juga pandai mengata bahawa usaha UMNO selama ini untuk manawan Kelantan sebagai satu usaha yang membazir wang rakyat. Hasilnya...Kelantan tetap mengekalkan pemerintahan Ulama di bawah pimpinan YAB Dato' Tuan Guru Hj Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat sebagai Menteri Besar. Beliau juga menyatakan usaha ini amat sia-sia sama sekali dan keghairahan UMNO dalam usaha menawan kembali Kelantan menyebabkan, Kelantan yang dikejar tidak dapat, Selangor, Perak, Kedah, dan Pulau Pinang pula jatuh kepada BA. Ibarat "yang dikejar tak dapat, yang digendong berciciran". Malah Pulau Pinang adalah negeri YAB Perdana Menteri. Inilah sejarah 50 tahun pemerintahan UMNO dimana Perdana Menteri datang daripada negeri yang diperintah oleh pembangkang (DAP).

KRISIS ISTANA : MELAYU UMNO PENDERHAKA

Ditakdirkan Allah swt setelah Pakatan Rakyat memenagi beberapa buah negeri dan salah satu daripadanya berlaku sedikit masalah teknikal dalam memilih Menteri Besar iaitu di Perak. Masalah ini sudah dijelaskan oleh wakil Pakatan Rakyat namun, pelbagai tohmahan dilemparkan demi memburukkan kuasa Pakatan Rakyat dan kononnya hendak menunjukkan kepada rakyat negeri Perak khasnya dan rakyat yang mengundi BA amnya betapa kerajaan pilihan hati rakyat ini lemah dalam soal pentadbiran.

Namun, Allah jualah sebaik-baik Hakim. Apabila DYMM Sultan Perak berkenan melantik YAB Dato' Seri Ir Mohd Nizar (PAS) sebagai Menteri Besar Perak yang baru, dalam masa yang sama, Pak Lah juga memberi watikah MB Terengganu kepada "Abu Hadhari" Terengganu iaitu Dato' Seri Idris Jusuh tetapi, pihak Istana tidak memperkenankannya. Maka nampaklah...mana yang lemah sebenarnya. Sehingga Istana dikecam hebat oleh UMNO dan koncu-koncu Idris Jusuh. Sultan Terengganu, kini Yang Dipertuan Agung Malaysia ke 13 yang diwakili oleh Majlis Penasihat Pemanggu Raja Terengganu (MPPR) tidak berkenan dengan lantikan Idris Jusuh sebagai MB di Terengganu kerana sifatnya yang rakus dan melantik orang yang tidak mendapat "restu" Pak Lah iaitu Dato' Ahmad Said. Inilah sejarah dimana, pihak istana memainkan peranan sebenarnya demi memastikan keselesaan rakyat terjamin.

Puak-puak yang tidak bersetuju dengan pihak istana membantah dengan mengadakan tunjuk perasaan jalanan yang dahulunya disifatkan oleh UMNO "ini bukan budaya kita" dan diumpamakan oleh menantu kesayangan Pak Lah, KJ sebagai "beruk-beruk dijalanan". Inilah keadilan Allah.

Krisis ini berlarutan sehingga pihak Istana disifatkan sebagai "binatang" dan sebagainya. Inilah dia penderhaka melayu yang sebenar. Jika Ketua Pemuda UMNO Pusat Dato' Seri Hisyammuddin Tun Hussain sentiasa menjunjung kerisnya sebagai simbol kedaulatan malayu dan sebagai simbol kuasa Raja-Raja melayu, juak-juaknya pula menderhaka kepada Sultannya. Daulat Tuanku, patik hamba rakyat tetap menyokong Tuanku.

Namun, UMNO masih lagi berani dan terus berkuasa. Mengakui bahawa Pak Lah hanyalah PM iaitu memanda kepada DYMM Yang Dipertuan Agung, akhirnya terpaksa akur dengan keputusan pihak Istana menolak perlantikan Idris digantikan Ahmad Said. Pak Lah juga bertindak sebagai "lelaki sejati" dengan menyatakan beliau sedia mengadap DYMM Yang Dipertuan Agung untuk memohon ampun. Namun, "drama sipenderhaka" ini tidak berakhir begitu sahaja. Juak-juak Idris Jusuh termasuklah Idris sendiri menyatakan secara berani untuk memulaukan Majlis Angkat Sumpah Jawatan Menteri Besar Dato' Ahmad Said di Istana Terengganu. Penderhaka tetap penderhaka.

Walaupun krisis ini telah berkahir dan Idris Jusuh juga telah memohon ampun daripada baginda Tuanku namun, hal ini menunjukkan bahawa, UMNO dan BN selamanya ini hanya berselindung sahaja atas nama "rumpun melayu" dan "Islam hadhari" demi menyorokkan identitinya yang sebenarnya. Tohmahan dan fitnah yang dilemparkan kepada BA terumatanya PAS kini semakin jelas difahami rakyat akan pembohongannya.

TUN DR MAHADHIR KELUAR DARIPADA UMNO : TEKANAN YANG SEBENAR

Isu serangan peribadi Tun Dr Mahadhir tidak terhenti setakat ini, bahkan, kita dikejutkan dengan tindakan Tun yang begitu drastik dengan mengumumkan dirinya keluar daripada UMNO dan menggesa kepada semua ahli UMNO dan menteri UMNO agar sama-sama bersamanya keluar daripada UMNO sebagai satu protes kepada kepimpinan PAK Lah yang dilihat semakin pincang.

Beliau (Tun) menyatakan, beliau tidak akan kembali kepada UMNO selagi Pak Lah menjadi PM dan Presiden UMNO. Semakin pening dan tertekan Pak Lah dengan tindakan orang yang menlantiknya menggantikannya dahulu.

Tindakan Tun Dr Mahadhir keluar daripada UMNO sebenarnya mengingatkan kita sedikit sejarah kepincangan UMNO satu masa dahulu. Perdana Menteri Malaysia yang Pertama Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj pernah keluar daripada UMNO dan menyertai Semangat 46 setelah UMNO diharamkan pada tahun 1987.

Tindakan radikal Tun jelas membuktikan kebenaran kata Al-Marhum Dato' Fadzil Nor, bekas presiden PAS bahawa, UMNO hanyalah parti melayu pada namanya sahaja tetapi bukanlah satu parti yang benar-benar reliven memperjuangkan nasib orang melayu. Ketuanan melayu sudah tiada sebenarnya jika dibiarkan UMNO dan BN terus memerintah dan berkuasa. Harta kekayaan melayu habis dikaut oleh juak-juaknya.

Kita imbas kembali, Tun Dr Mahadhir meletakkan jawatan beliau sebagai PM september 2003 dan melantik Pak Lah sebagai penggantinya. Ini bermakna, beliau (Tun) meletakkan kepercayaan sepenuhnya kepada Pak Lah untuk terus membawa kemajuan dan kemewahan negara. Tetapi, beliau jugalah antara tokoh yang paling menonjol menyelar Pak Lah kerana kelemahan pentadbirannya dan meletakkan tanggungjawab seratus peratus kepada Pak Lah atas kekalahan besar UMNO dan BN lalu.

Tindakan berani Tun mengambarkan bahawa, ramalan Dato' Seri Anuar Ibrahim yang mangatakan dalam masa terdekat ini, kerajaan Malaysia akan berubah kepada Pakatan Rakyat. Mengakui akan faktor yang akan menjadikan ramalan ini menjadi kenyataan. Tun mengambil keputusan agar keluar daripads UMNO dan menggesa semua menteri UMNO juga bersama beliau keluar UMNO tanpa menyertai mana-mana parti lain.

Marilah kita fikir bersama-sama, walaupun ramai pemerhati politik dan pengkritik politik menyifatkan kemenangan yang tidak disangka-sangka BA terutamanya PAS, PKR dan DAP hanyalah sebagai satu simbol "silent protest" rakyat kepada kerajaan BN atas beberapa faktor antaranya kenaikan harga barang yang serius. Namun, kita mesti memikirkan juga bahawa, inilah peluang dan "batu loncantan" kepada Pakatan Rakyat membuktikan bahawa mereka adalah pejuang-pejuang hak orang-orang Malaysia yang selama ini di"gula-gula"kan oleh kerajaan terdahulu. Kita lihat beberapa perubahan awal yang telah dibuat oleh kerajaan Pakatan Rakyat antaranya menghapuskan cukai pintu dan sebagainya. Di Selangor, kerajaan Pakatan Rakyat (PKR) yang dipimpin oleh YAB Tan Sri Abbdul Khalid telah bersetuju memberikan 400 meter padu bekalan air percuma setiap bulan kepada rakyat Selangor. Walaupun isu "Modern Ping Farming" di hangat-hangatkan oleh UMNO dan BN kononnya, Selangor dijadikan "negeri babi", saya amat berharap agar kita memahami isu ini dengan bijak sana. Apa yang jelas, kerajaan PKR Selangor hanya meneruskan projek BN terdahulu tetapi membuat perubahan agar daripada ladang ternak babi ini tidak mendatangkan masalah kepada penduduk awam.

Inilah waktunya untuk kita berfikir sejenak dan membuat keputusan bijak demi mamastikan Malaysia diperintah secara adil dan saksama. Yang paling utama, Islam didaulatkan serta dijadikan sebagai sumber hukum dan pentadbiran. Segala mehnah, fitnah dan tohmahan yang digembar-gemburkan kita tangani dengan hikmah dan berdisiplin.

Malaysia akan terus berdaulat jika Pakatan Rakyat diberi peluang memerintah dan Malaysia akan jadi Negara Berkebajikan dengan perubahan dasar yang dibawa oleh Pakatan Rakyat. Rakyat yang tertindas secara diam dengan kerakusan dan tamakknya juak-juak UMNO dan BN akan segera terbela. Dasar "Malaysia Negara Berkebajikan" dam "Islam For All" mendapat sambutan semua bangsa dan agama dan ini membuktikan, keizzahan Islam tetap unggul tanpa ditelan zaman.
MEMBAGUN BERSAMA ISLAM

وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه وسلم

KONGSI BERSAMA

RAKAN SEPERJUANGAN