Saturday, May 16, 2009

UJIAN : NIKMAT DAN BALA

بسم الله الرحـــــمن الرحيم
الحــــمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وأصحابه أجــمعين


Qattrunnada : Harapanku
Bersyukur saya kehadrat Ilhai kerana diberikan nikmat Iman dan Islam serta nikmat kesihatan tubuh badan yang sempurna untuk terus hidup dan berbakti.

Setiap manusia yang dihidupkan di dunia ini mempunyai tujuan yang sama, iaitu untuk menjadi khalifah sebagai pemakmur dunia dengan agama Allah juga sebagai hamba yang mengabdikan diri kepada Allah swt, Tuhan empunya sekalian alam.

Firman Allah swt di dalam surah Al-Baqarah, ayat 30 yang bermaksud " Dan Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat " Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi "... Firman Allah swt lagi di dalam surah Az-Zariat ayat 51 yang bermaksud " Dan tidaklah Aku menjadikan jin dan manusia kecuali untuk mengabdikan diri (kepadaKu) "

Kehidupan saya, anda dan semua, tidak lari daripada tanggungjawab di atas. Cuma, adakah kita benar-benar bertanggungjawab dalam menjalan amanah yang tidak pernah kita minta ini?.

MANA MILIK KITA ?

Sandiwara pentas dunia amat berliku dan seringkali kita sebagai pelakunnya gagal untuk menjiwai watak yang kita lakunkan. Takdir nasib manusia semuanya berbeza begitu juga dengan peraturan hidupnya. Jika ada yang sama, cuma kebetulan yang jarang kali berlaku.

Namun, adakah kita menyedari bahawa dunia ini sementara cuma? Segala nikmat yang diperolehi sama ada nyata atau tidak semuanya ini adalah pinjaman semata? Jika sedar, apakah kita telah memposisikan diri menjadi hamba Allah yang benar-benar takut akan Qahhar Allah? Adakah kita sedar bahawasanya Ghaffar Alllah itu bagai lautan tidak bertepian? Mengapa juga kita tidak bersyukur?

Semua yang kita nikmati, apa yang kita kecapi, semuanya itu milik Allah jua. Mana milik kita? Tiada satu pun di dalam dunia dan seluruh isinya ini bukan daripada ciptaan Allah jua. Mengapa juga kita sering takbur dan sombong dengan memiliki segala apa milik Allah? Bersamalah kita berdoa kepada Tuhan yang membolak balikkan hati ini agar menetapkan hati kita untuk terus tunduk patuh kepadaNya.

UJIAN SATU NIKMAT, UJIAN JUGA SATU KIFARAH, NIKMAT JUGA SEBAGAI SATU BALA

Dunia kini telah berlaku pelbagai musibah dari sekecil-kecilnya sehinggalah sebesar-besar musibah. Satu-satu musibah yang melanda sama ada dalam bentuk tragedi atau penyakit merupakan satu "pembicaraan" Allah kepada kita sebagai hambanya yang sering alpa.

Ya, jika seseorang itu beramal soleh, mentaati Allah dan menjauhi segala larangannya, jika ditimpakan ujian juga ke atasnya, dia boleh tersenyum lega kerana, itulah tanda bahawa Allah swt ingin menghapuskan segala dosanya dan meninggikan darjatnya agar sesuai dengan ganjaran syurga yang akan diberikan kepadanya. Ya, berbahagialah manusia ini.

Bagi mereka yang ditimpa ujian seperti bencana alam, penyakit atau peperangan yang membawa kepada kebinasaan dan korban berjuta jiwa, ingatlah bahawa Allah sedang murka dan "bicara" Allah amat keras kepada kita. Segeralah bertaubat dan segerahlah kembali kepada segala ajaranNya yang disampaikan memalui rasulNya. Jangan sesekali ingkar akan perintahNya. Ya, inilah hakikatnya, kini, peperangan yang mengorbankan jiwa dan harta serta mencetuskan huru hara di mana-mana sahaja berlaku. Tragedi yang bermula semenjak puluhan atau ratusan tahun dahulu tidak lagi berjaya diselesaikan. Pelbagai resolusi dan persidangan dibuat, namun, resolusi hanya pada kerta, persidangan hanya tinggal meja. Apa penyelesaiannya? Apa kesudahannya? Hanyalah jiwa dan harta yang terus menjadi korban.

Begitu juga dengan keamanan negara tetapi dicemari dengan pelbagai penyakit yang entah mana usulnya? Entah mana datangnya? Enta apa penawarnya?. Begitu juga keamanan yang dicemari dengan jenayah yang pelbagai, itu semua juga "bicara" Allah kepada kita yang tidak ada tujuan lain, untuk memberikan amaran bahawa, terlalu jauh kita melampaui batas. Terlalu banyak mungkar yang tercetus tetapi kita hanya melihat seolah-oleh tiada apa yang berlaku. Ya, kita sewajibnya bersyukur kerana amat bertuah kita menjadi umat Nabi Muhammad saw dimana, umat bagin tidak akan dihamcurkan jika berbuat dosa sepertimana Allah hancurkan umat yang terdahulu. Malah, jika kita bertaubat, pengampunan Allah tiada tepiannya, lebih luas dari dosa yang kita lakukan. Maha penyayangnya Allah, namun, malang sekali kita kita mudah tertipu dengan dunia yang nyata fanaknya.

Namun, perlu diingat juga, jika kita sering ingkar, sering melakukan dosa, tetapi Allah tetap juga berikan nikmatNya kepada kita. Awas, itu tandanya Allah beri secara murka. Ya, Allah akan bagi segala bentuk kemewahan dan kesenangan dunia kepada sesiapa yang Allah suka dan kepada sesiapan yang Allah murka. Kerana Apa? Segala bentuk nikmat dunia tiada apa nilainya kepada Allah. Tapi, awas, dengan nikmat kesenangan itulah yang akan membuatkan kita menyesal tidak berkesudahan dan tidak ada gunanya lagi. Nikmat itulah yang akan melalaikan kita dan terus memfitnah kita di akhirat kelak. Awas, segeralah bertaubat dan infaqlah harta di jalan Allah. Banyakkan bersekah kerana ia penawar penyakit. Tunaikanlah zakat kerana ia akan menyucikan harta. Infaqlah kepada jalan Allah, sesungguhnya, Allah akan membayarnya semula dengan syurga yang tidak tergambar nikmatnya.

SALAM IMTIHAN UNTUK SEMUA

Semoga Allah meluruskan hati kita dan semoga kita terus ikhlas dalam menjalan kewajiban seharian. Sempena peperiksaan semester kedua ini, saya memohon jutaan ampun dan maaf kepada sesiapa sahaja yang mengenali diri ini andai sepanjang kita bermuamalah, banyak kesilapan yang ana lakukan sama ada yang disedari atau pun tidak.

Bersama-samalah kita berdoa kepada Allah agar memberikan kejayaan mutlak di dunia dan akhirat kepada kita semua dan menjadikan kita tentera Allah yang ikhlas berjuang menegakkan syariat Allah dan mengharapkan balasan syurga dengan redhaNya

0 fikrah:

KONGSI BERSAMA

RAKAN SEPERJUANGAN