Thursday, May 14, 2009

SOAL HATI

بسم الله الرحـــمن الرحيم
الحــمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشــرف الأنبياء والمرسلن وعلى آله وأصحابه أجمعين وأما بعد


Bersyukur saya kehadrat Ilahi kerana diberikan nikmat Iman dan Islam serta nikmat kesihatan tubuh badan yang sempurna untuk terus hidup dan berbakti.

Setiap mansuia mempunyai perasaan yang pelbagai. Umumnya, marah, suka, sedih dan sebagainya. Namun, perasaan yang sukar dibendung adalah perasaan ingin mengasihi dan dikasihi. Satu sifat semulajadi manusia yang cukup abstrak dan kadangkala ia sukar untuk ditafsir secara tepat. Gelodak jiwa yang mengharapkan seseorang yang dikasihi sentiasa di sisi bagi mengisi kekosongan jiwa kerap kali menjadi faktor hambatan jiwa yang kosong.

Siapa yang tidak mahu dikasihi dan siapa pula tidak mahu mengasihi? Mungkin terlalu warak jika ditafsirkan perasaan cinta, kasih dan saying itu hakikatnya milik Allah dan rasulNya, baru kepada insan sesama manusia. Ya, betul, semua akan mengakui akan hakikat itu, Cuma, secara umumya jika dibicarakan mengenai soal hati, ialah sesama manusia tanpa mengesampingkan cinta terhadap Yang Maha Esa dan rasulNya.

Selalu saya merasakan diri inii tidak layak mendapat tempat walau sekelumit ruang di hati wanita. Mungkin terlalu memalukan atau istilahnya mengada-ngada untuk membicarakan hal ini tetapi sebenarnya inilah hakikat yang merundum diri. Diri ini sentiasa akur dan akui, bahawa, paras rupa bukanlah satu aset yang boleh dibanggakan, apatakah lagi dengan harta kemewahan dan kebijaksanaan. Namun ia tidaklah membawa maksud saya tidak bersyukur dengan segala nikmat yang telah dipinjamkan Allah kepada saya dan bukan juga saya kufur dengan nikmat kesempurnaan kejadian cipta diri ini.

Seringkali jika berbual-bual kosong sesama rakan sama ada rakan di Mesir ini atau kenalan-kenalan lama yang berada di Malaysia, jika terpancul dari mulut rakan mengenai soal teman hidup, saya sering “melencong” tajuk menjadi tajuk lain. Sehingga ada kawan yang saya kenal semenjak sekolah rendah lagi cuba untuk memperkenalkan saya dengan sahabat perempuannya. Namun dia jelas tidak sekufu dengan saya. Tidaklah ia membawa maksud diri ini terlalu cerewet memilih, tetapi, wanita itu terlalu tinggi peribadinya berbanding diri saya.

perasan setiap manusia sama dengan fitrah kejadiannya. Hanya ketelusan hati nurani yang suci dan ikhlas berlandaskan ajaran Islam sahaja yang dapat menjertemah makna abstrak sesebuah cinta. (gambar hiasan)
Jika sesama ahli bait ( rakan serumah ) berbual-bual mengenai soal jodoh dan teman hidup. Semua akan mengambil tempat sama-sama berborak. Namun saya acapkali akan mengasingkan diri. Bukan kerana menandakan saya ini warak atau alim-alim kucing, tetapi saya tidak tahu apa yang perlu saya bualkan atau menyampuk perbulan mereka kerana tiada langsung pengalaman bercinta. Cemburu dengan rakan-rakan lain dengan umur yang jauh lebih muda dari saya telah mempunyai pilihan hatinya. Namun, apakah ertinya cemburu itu pada saya.

Jika ditanya pengalaman, ya, diakui saya pernah meluahkan perasaan semasa saya di tingkatan tiga disebuah sekolah menenagh aliran perdana sebelum melanjutkan pelajaran di sekolah menenagah aliran agama, namun, ia ditolak mentah-mentah. Begitu juga semasa saya mengambil STAM, ada juga namun ia rupanya diminati oleh kawan baik saya sendiri, rasa macam kurang maruahnya jika berebut sekuntum bunga. Saya beralah yang tidak membawa maksud kalah , Mungkin itu faktor yang kuat untuk saya jadikan alasan kenapa saya seolah-solah fobia untuk mengenali erti sebuah percintaan.

Saya juga ada perasaan sebagaimana perasaan insan yang lain. Tetapi, mungkin saya perlu akur akan kewujudan saya ini dan apa sebenarnya yang saya perlu lakukan untuk terus hidup di muka bumi ini. Mungkin saya perlu isi kekosongan hati dengan mengingati Allah agar tidak merasa hidup ini kosong kerana hidup saya bukan kerana wanita semata. Banyak lagi perkara yang lebih utama saya cari dan yang lebih utama saya fikirkan. Saya tetap yakin jika sesorang itu ditakdirkan untuk saya, dia tetap milik saya.

وصلى الله على ســيدنا محمد وعلى آله وأصحابه وسلم

0 fikrah:

KONGSI BERSAMA

RAKAN SEPERJUANGAN