Wednesday, May 13, 2009

PANDANGAN ORANG

بسم الله الرحــمن الرحيم
الـــمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وأصحابه أجمعين

gambar sekadar hiasan
Alhamdulillah, bersyukur saya kehadrat Ilahi kerana diberikan nikmat Iman dan Islam serta nikmat kesihatan tubuh badan yang sempurna untuk terus hidup dan berbakti.

Setiap manusia mempunyai persepsi mereka sendiri dalam pelbagai aspek, remeh mahupun tidak. Politik contoh yang saya hendak bawa di sini.

Saya mempunyai ramai kawan dari setiap lapisan umur. Sama ada yang lebih muda dari saya atau sebaliknya. Jika sesorang itu bergelar mahasiswa, selayaknya bagi saya, kita megambil tahu serba sedikit mengenai hal-hal tertentu yang boleh dikategorikan sebagai pengetahuan am. Sebagai rakyat Malaysia khasnya, bagi saya, perlu mengambil tahu mengenai apa yang berlaku di Malaysia dari aspek politiknya, sosial dan ekonomi serta berbagai lagi.

Saya menghormati akan semua pandangan orang dan saya akui juga akur, setiap persepsi yang dilontarkan atau apa pun pandangan jua kritikan yang wujud, ia berkait rapat dengan prinsip diri seseorang ataupun mungkin dipengaruhi dengan cara kita berfikir.

Pernah saya bertanya kepada seorag kawan mengenai krisis politik di Malaysia dan mengenai para mahasiswa berpolitik. Pandangannya mudah, apa pun fahaman politik dan parti mana pun sokongannya, asalkan akidah kita tidak goyah, masih selamat. Saya termanggu seketika dan berfikir mengenai persepsinya. Saya akui bahawa, macam mana pun kita berjuang dalam satu-satu bidang atau politik, jika akidah kita serong, ia tetap sia-sia. Saya menyambung kembali soalan mengenai krisis politik di Perak, dengan harapan, saya dapat pelbagai reaksi mengenai hal ini, namun, dengan mudah, jawabannya " tanya sahaja pada orang lain, ana tidak berminat ".

Bukanlah maksud saya, kita perlu memahami apa yang berlaku dengan mengetepikan tujuan utama kita melanjutlan pelajar di Mesir ini, cuma, saya suka mendengar pendapat yang pelbagai dalam satu-satu hal.

Kesimpulan yang saya dapat, bukanlah semua orang minat berpolitik. Apa pun posting saya ini hanya hendak menceritakan tentang kawan saya ini, bukan mahu maksudkan bahawa persepsinya salah.

وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه أجــمعين

0 fikrah:

KONGSI BERSAMA

RAKAN SEPERJUANGAN