Friday, January 16, 2009

Windows Vista & Crack

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله وكفى والصلاة والسلام على رسول الذي مصطفى وعلى آله وأصحابه ومن اهدى وأما بعد

Bersyukur saya kehadrat Allah swt kerana memberikan segala bentuk nikmat dan pertolongannya kepada saya dan semua insan di dunia.

Windows adalah satu sistem operasi yang biasa digunakan untuk setiap kerja yang menggunakan peranti komputer. Selain windows, ada juga yang menggunakan Linux. Mac dan sebagainya. Namun, aplikasi OS windows amat popular yang digunapakai kini.

Apa yang saya mahu kongsi bersama ialah, pengaktifan Windows Vista.

Sedikit maklumat mengenai windows ini. Windows Vista adalah versi keenam bagi keluarga sistem pengendalian (OS) Microsoft Windows. Windows Vista mula dipasarkan kepada pengeluar OEM pada 8 November 2006 dan dilancarkan oleh Microsoft bagi pasaran Malaysia pada 8 Februari 2007. Windows Vista mempunyai antaramuka terkini yang cantik dan lutsinar, dikenali sebagai Aero. Semasa peringkat pembangunannya, Windows Vista dikenali dengan nama kodnya iaitu Longhorn sehinggalah ia memperoleh nama rasminya pada 22 Julai 2005. Keluaran Windows Vista didatangi lebih daripada lima tahun selepas perkenalan, Windows XP, menjadi tempoh terpanjang di antara dua keluaran Microsoft Windows. Namun, Windows Vista mempunyai kapasiti fail yang agak besar dan keperluan asas ruang dalam HDD untuk windows sahaja sebesar 12g.

Edisi Windows Vista seperti berukut ;

Windows Vita Starter Edition
disasarkan kepada komputer berspesifikasi rendah untuk meningkatkan kadar celik IT terutamanya di kawasan pedalaman serta didapati dalam beberapa bahasa tempatan seperti versi Bahasa Melayu (Windows Vista Starter Edition bahasa Melayu masih belum dilancarkan buat masa ini) Versi Starter Edition tidak dilengkapi antaramuka Aero.
Windows Vista Home Basic
Untuk pengguna komputer rumah yang hanya sekadar melepasi keperluan minima Vista Capable dan menggunakan komputer untuk tugasan asas sahaja. Versi Home Basic juga tidak dilengkapi antaramuka Aero.

Windows Vista Home Premium
untuk sebahagian besar pengguna komputer rumah.
Windows Vista Enterprise
untuk perniagaan berskala kecil yang menyertai program Microsoft Software Assurance.
Windows Vista Business
disasarkan untuk semua jenis perniagaan.
Windows Vista Ultimate
merangkumi kesemua ciri-ciri yang terkandung dalam edisi Home Premium dan Business, disasarkan kepada pengguna komputer yang berkuasa tinggi.
Namun, harga untuk CD Windows Vista yang asli amat mahal. Sepengalaman saya berada di Mesir, saya pernah bertanya harga untuk sekeping CD Windows Vista Home Premium SPI, berharga LE 1800. Cukup mahal.

Kenapa perlu asli (genuine)? Perlu kerana antaranya, windows akan sentiasa menerima Update yang tertentu dan ia penting bagi memastikan, kelancaran operasi windows kita stabil dan bertahan lama.

Namun kini, ramai diantara kita yang memperolehi perlbagai versi windows dengan memuat turun (download). Namun, Windows Vista, akan dilengkapi dengan Activation Key dan akan Valid selama 30 hari dan selepas itu, windows akan mudah hang dan memerlukan kunci pengaktifan.

Saya juga berjaya memuat turun Windows Vista Ultimate SP II yang saya gunakan kini. Namun, selepas saya install, ia memerlukan kunci pengaktifan selepas 3o hari. Namun, Al-Hamdulillah, saya berjaya memperolehi crack untuk versi vista. Selepas tiga kali gagal dan tiga kali saya setup semula laptop saya, Al-Hamdulillah, ia berhasil dan windows saya kini aktif dan boleh menerima Windows Update secara automatik.

Maknanya, crack juga boleh dimuat turun dari mana-mana laman tertentu cuma, adakah ia sesuai atau boleh digunapakai oleh sistem operasi yang kita gunakan kini? Pengalaman saya, untuk mencari crack ini sahaja hampir tiga jam saya berada di depan komputer dan setelah tiga kali saya install windows secara berturut-turut kerana, crack yang saya gunakan tidak sesuai dan windows saya gagal beroperasi setelah mana restart.

[ klik gambar untuk lihat dengan lebih jelas ]
Ini hasilnya setelah berjaya (al-hamdulillah) install crack bagi windows vista yang saya guna kini.
Anda boleh klik di sini untuk mendapatkan link untuk memuat turun Windows Vista Ultimate SPII dan di sini untuk mendapatkan crack tersebut.
Untuk menginstall crack ini, anda dinasihatkan agar backup semua data yang penting di dalam komputer anda untuk mengelakkan data tersebut hilang akibat windows anda gagal berfungsi kerana crack yang tidak sesuai.

Semoga informasi serba kekurangan ini, dapat membantu anda yang menggunakan Vista yang memerlukan kunci pengaktifan (Activation Key). Doakan kejayaan bersama sempena peperiksaan semester ini.

وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه وسلم

0 fikrah:

KONGSI BERSAMA

RAKAN SEPERJUANGAN