Tuesday, June 30, 2009

BUDAK UNIVERSITI @ PELAJAR UNIVERSITI

بسم الله الرحـــمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين وال
صلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله ولأصحابه أجمعين

Bersyukur saya kehadrat ilahi kerana diberikan nikmat Iman dan Islam serta nikmat kesihatan tubuh badan yang sempurna untuk terus hidup dan berbakti.

Setiap manusia ada perasaan dan setiap manusia juga sering kali memendam perasaan. Perasaan yang sering kali terpendam dan tidak diluahkan ibarat seperti menanak nasi, jika ditutup, ia akan membuak-buak keluar. Begitu juga hati kita.

Mungkin saya masih lagi tahun satu. Maka saya dianggap tidak memahami apa perasaan abang-abang dan rakan-rakan tahun tiga pengajian Islam dan pelajar-pelajar perubatan lain yang layak menerima zakat tetapi lewat menerimanya. Sehingga artikel ini ditulis, saya masih lagi belum pasti bila zakat untuk mereka yang layak boleh diambil.

Namun, apa yang boleh dilakukan? AJKT BKPJM termasuklah berisan penasihatnya berusaha yang terbaik untuk kebajikan ahli. Namun soal zakat, bukan bidang kuasa mereka. Jika yang lain masih ternanti-nanti bila akan menikmati wang zakat tersebut, begitu juga AJKT BKPJM yang layak juga masih ternanti-nanti. Tidak sepatutnya kita sebagai ahli meluahkan perasaan sehingga memarahi atau mengeluarkan kata-kata yang tidak sopan di dalam blog rasmi BKPJM.

Ada juga yang mengata pelbagai ayat yang tidak sepatutnya keluar dari seorang muslim kepada saudara muslimnya yang lain, begitu juga yang mengatakan MAIJ tidak beramanah dalam soal zakat. Walaupun saya hanya administrator blog yang sekadar menguruskan blog BKPJM, saya juga turut merasa sedih dan terkilan mengenangkan sikap sahabat-sahabat saya. Namun, apa yang boleh dilakukan, saya hanya boleh berpesan, bersabarlah.

Namun, saya tidaklah menyalahkan sesiapa dalam hal ini. Saya memahami perasaan anda yang masih menunggu wang zakat milik anda. Saya juga pernah memberontak jika sesuatu yang saya hajati tidak tertunai atau lambat ditunaikan. Namun, kita sekarang sudah mengerti akan tatasusila dan disiplin sesama insan dan sesama muslim. Beradaplah sesama insan dalam apa jua bentuk muamalah dan urusan.


sedih : ruangan shoutmix disalah guna
Saya juga suka untuk berpesan, setiap kenyataan rasmi mengenai BKPJM dan urusan-urusan yang dikendalikan oleh BKPJM hanya melalui kenyataan rasmi YDP BKPJM, Ustaz Mohd Firdauz Noh sahaja. Bersamalah kita sesama ahli bersatu demi keberadaan BKPJM sendiri. Jika bukan kita sebagai ahli tidak menyokong dan menambah mutu BKPJM, siapa lagi yang hendak diharapkan.
YA ALLAH,

Engkau mengetahui hati-hati ini
telah berkumpul kerana mengasihiMU,
bertemu untuk mematuhi perintahMU,
bersatu memikul beban dakwahMU,
hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk
mendaulat & menyokong syariatMU,
maka eratkanlah YA ALLAH akan ikatanya...
Kekalkanlah kemesraan antara hati-hati ini
akan jalanNYA yang sebenar,
Penuhkanlah hati ini dengan cahaya RabbaniMu
yang tidak kunkung malap,
Lapangkanlah hati-hati ini dengan
limpahan iman dan keyakinan
dan keindahan tawakkal kepadaMU,
Hidup suburkanlah hati-hati ini dengan
ma'rifat (pengetahuan sebenar) tentangMU,
Jika Engkau mentakdirkan mati,
maka matikanlah pemilik hati-hati ini
sebagai para syuhada dalam perjuangan agamaMU,
Engkaulah sebaik-baik sandaran
dan sebaik-baik penolong ...

وصلى الله على ســيدنا محمد وعلى آله وأصحابه وســلم

0 fikrah:

KONGSI BERSAMA

RAKAN SEPERJUANGAN