Saturday, June 13, 2009

DI MANAKAH ADAB KITA?

بسم الله الرحــمن الرحــيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشــرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وأصحابه أجــمعين وأما بعد


Firman Allah swt di dalam surah Al-Faatir, ayat 28


maksudnya:sesungguhnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambanNya hanyalah orang-orang yang berilmu.
Alhamdulillah, bersyukur saya kehadrat Ilahi kerana diberikan nikmat Iman dan Islam serta nikmat kesihatan tubuh badan yang sempurna untuk terus hidup dan berbakti.

Setiap manusia mempunyai pandangan dan idea yang tersendiri. Bersetuju dengan sesuatu atau sebaliknya merupakan fitrah manusia dan kita sememangnya tidak akan sempurna dari setiap aspek tutur kata, idea dan sebagainya dari pandangan orang lain. Payah juga untuk memuaskan hati semua orang.

Di dalam Islam, percanggahan pendapat itu wujud dan setiap percanggahan dalam sesuatu pendapat dikalangan para Imam dan Ulamak di dalam menerangkan metod ajaran Islam, ia membawa maksud betapa Islam itu amat kaya dan cantik dalam menyusun atur panduan untuk penganutnya yang pelbagai budaya dan salasilah keturunan. Para ulamak dan Iman juga bercanggahan dalam perkara cabangan sahaja ( furu') bukan masalah utama ( Usul ). Dan setiap inci percanggahan itu disertai dengan adab-adab berkhilaf.

Berbeza dengan apa yang terjadi kini.

Dalam isu berpolitik. Setiap individu mempunyai hak untuk memilih mana pilihan hatinya. Islam tidak menolak politik bahkan ia diajar oleh Rasulullah saw sendiri. Ini hakikatnya.

PAS merupakan sebuah parti yang menjadikan Al-Quran dan Sunnah sebagai panduan perjalannya dan Islam mantlamatnya. Jangan dipertikaikan adakah selain PAS tidak islamik dan tertolak? Kaji dahulu berdasarkan disiplin dan adab ilmu sebagaimana yang diajarkan oleh Islam.

Unity Government ( UG ) atau Kerajaan Perpaduan merupakan sebuah idea daripada Dato' Seri Tuan Guru Haji Abd Hadi Awang dan ia belum lagi merupakan keputusan PAS itu sendiri. Mengapa perlu berpolimik? Mengapa perlu mengatakan bodoh, boneka UMNO dan sebagainya. Kita siapa yang hendak mengatakan ungkapan biadap seperti bodoh itu? Ilmu kita setara atau tidak dengan orang yang hendak kita bodohkan?

Saya amat KECEWA dan BENCI akan kenyataan sahabat seakidah saya mengenai menilai Ulama Haji Hadi. Mana laras ilmu kita untuk menolak sesuatu manusia yang lebih tinngi ilmunya berbanding kita? Saya juga amat benci dan kecewa dengan usaha media untuk melaga-lagakan kepimpinan ulamak. Ada juga yang kata : tak payah pakai serban melilit la kalau otak 2x5 mcm umno. BIADAP dan TIDAK BERMARUAH. Saya amat BENCI dengan kenyataan ini. Apa kena-megena serban yang ia menjadi amalan sunnah dengan perkara ini?

Ya, Boleh kata "saya tidak bersetuju dengan .... ", boleh juga kata "saya tidak sependapat dengan ...." tetapi amat BIADAP jika terus menghukum "ulamak ini bodoh" dan sebagainya. Ini BUKAN akhlak muslim. Saya ulangi sekali lagi, siapa kita dan setara mana ilmu kita untuk menolak dan menilai seorang ulamak.

Ini bukan masanya untuk menyatakan "adakah ulamak itu maksum sehingga tidak boleh dipertikaikan dan dipersoalkan". Jika kenyataan ini keluar juga, maka, nyata betapa Allah ingin menzahirkan kebodohan diri kita sendiri. Ya, ulamak juga manusia biasa yang tidak maksum tetapi betapa mereka menjaga diri mereka daripada dosa dan setiap katanya juga berdasarkan ilmunya dan ketaqwaan mereka kepada Allah. Boleh untuk bercanggahan pendapat tetapi ada adabnya, ada disiplinya.

Saya sependapat dengan sahabat saya, kami sebagai buruh kasar di dalam PAS amat tidak senang dan benci terhadap sesiapa sahaja yang cuba melaga-lagakan kepimpinan di dalam PAS. Lebih-lebih lagi kepimpinan kami didokongi oleh para Ulamak. Fahami terlebih dahulu metodologi kepimpinan yang diajar oleh Islam. Fahami bagaimana cara untuk kita menyatakan kita tidak sependapat dengan seseorang dan sebagainya. Ini disiplin ilmu yang kian dilupakan. Islam datang dengan hujjah dan setiap hujjah dilengkapi dengn adab berhujjah. Maka, datangkan hujjah dengan adab.

Kepada pada pekerja jamaah Islam, saya menasihati diri saya dan semua agar kita kembali semula kepada disiplin ilmu dan adab-adab bercanggahan pendapat. Fahami dan hayati serta amalkan di dalam jamaah. Pedulikan anasir-anasir luar yang cuba melaga-lagakan sesama jamaah. Mereka umpama anjing yang hanya mampu8 menyalak dari jauh.

وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه وسلم

0 fikrah:

KONGSI BERSAMA

RAKAN SEPERJUANGAN