Monday, February 23, 2009

KASPERSKY ANTI VIRUS 7.0 DAN KASPERSKY INTERNET SECURITY 7.0

بسم الله الــرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وأصحابه أجمـــعين

Alhamdulillah, bersyukur saya kehadrat Rabbul Jalil kerana diberikan cahaya Iman dan Islam dan segala nikmat kepada kita dan seluruh isi alam ini untuk terus berbakti kepadaNya.

Ramai diantara kita yang sentiasa memikirkan atau tercari-cari perisian antivirus yang sesuai untuk melindungi komputer peribadi masing-masing. Begitu juga saya. Kita sering bertanya mengenai perisian anti virus manakah yang baik dan dijamin untuk melindungi PC kita. Sepengalaman saya, jika dalam satu masa, saya bertanya dengan sepuluh orang, maka, saya akan menerima sepuluh jawapan dan pendapat yang berbeza.

Saya juga pernah bertanya dengan seorang ustaz, seniur negeri Johor, Ust Asmuni, mengenai perisian ini, mana yang bagus, jawapannya mudah, " Selagi namanya anti virus, engkau guna sahajalah".

Lupakan semua itu, saya ingin berkongsi sedikit dengan para sahabat, antivirus yang saya guna selama ini iaitu daripada Kaspersky. Ada dua jenis perisian ini, Kaspersky Internet Security (KIS) dan Kaspersky Anti Virus (KAV). Saya gunakan KIS 7.0. Kelebihannya, KIS boleh menghalang virus terus dari web yang dibuka dan ia juga berfungsi sebagai anti virus. Kaspersky juga, tersenarai anti virus nombor dua selepas Bitdefender. ( lihat di sini )

Namun, ramai yang menggunakan KIS atau KAV ini namun, license key selalu sahaja black list atau langsung tiada license key, bermakna, trial. Saya ingin berkongsi sedikit bagaimana mahu menyelesaikan masalah ini jika anda menggunakan KIS atau KAV versi 7

( saya akan kongsi link untuk memuat turun KIS dan KAV 7.0 serta license key di bawah )

Pertama ;

Install KIS atau KAV dengan mengikut segala arahan yang tertera dan setelah selesai, pilih activate later dan restart PC anda



Setelah PC anda berfungsi semula, buka KIS @ KAV anda dan klik pada setting > servis > dan matikan proses Self-Defence option ( hilangkan tanda / pada kotak kecil di sisinya ).


Kedua ;
Klik pada logo K pada menu bar anda dan pilih exit. Ini perlu untuk meng-install program patch untuk KIS @ KAV.


Ketiga;
Install program Pacth. Pilihlah samada pacth untuk KIS atau KAV. Dan selepas itu, open semula KIS atau KAV anda.


Keempat;
Setelah anda mengaktifkan semula KIS @ KAV anda, anda perlu mengaktifkan license key KAV @ KIS anda. Caranya activation > install key > apply existing key . Selesai.


Begitula beberapa cara yang boleh saya kongsikan bersama. Cara yang di atas adalah untuk KIS atau KAV versi 7 sahaja. Versi baru, masih dalam percubaan. Jika berjaya, insyaallah, kita boleh kongsi bersama.

Anda boleh klik di sini untuk memuat turun KAV 7 dan juga di sini untuk memuat turun KIS 7. Untuk license key, sila klik di sini. Klik di sini untuk mendapatkan program pacth KIS dan KIV 7.0 .

Untuk pengetahuan anda, license key yang anda muat turun dari blog saya ini, adalah key yang saya cari melalui google. Jadi, jika ia tidak berfungsi, anda boleh mencarinya sendiri melalui google.com.

Semoga, posting ringkas ini dapat membantu anda dalam memilih perisian anti virus yang sesuai. Namun, ia terpulang kepada anda untuk menggunakan mana-mana anti virus yang anda percayai.

وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وسلم

0 fikrah:

KONGSI BERSAMA

RAKAN SEPERJUANGAN