Wednesday, October 07, 2009

USTAZ FAIZAL SABHUN : SAYA HORMATINYA

بسم الله الــرحمن الرحــيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وأصحابه أجمعين وأما بعد

Al-hamdulillah, bersyukur saya kehadrat Ilahi kerana dengan kurniaan nikmat Iman dan Islam dan nikmat kesihatan tubuh badan untuk terus hidup dan berbakti.

Saya mengenali Ustaz Faizal Bin Sabhun semenjak tahun pertama saya di bumi Mesir lagi. Saya kenali beliau dan secara jujur, saya mengagumi beliau dari aspek akademiknya. Antara pelajar Malaysia yang cemerlang sepanjang empat tahun berturut-turut dalam fakulti Syariah. Saya juga kagum beliau ramah bergaul dengan bangsa-bangsa lain kerana tinggal di asrama Madinatul Bu’uth Islamiah.

Sungguhpun di sebalik kagum saya terhadap beliau, pelbagai cerita mengenai diri beliau yang saya dengar, namun bagi saya, biarlah orang sezamannya sahaja yang mengetahui dan menyimpan kisah-kisah tersebut. Tidak perlulah saya turut menjadi “pewaris” ceritanya. Saya agak baik dengan beliau, kalau bertemu, berbual ramah dan beliau sememangnya ramah orangnya.

Namun, perasaan kagum juga hormat saya kepada Ustaz Faizal mula sedikit tergugat apabila beliau agrasif dengan pandangan dan pendapatnya yang saya lihat mentah. Ironinya pula, jika bertemu empat mata, lain ceritanya, tetapi apabila bercoretan dalam blog peribadinya, lain juga gayanya.

Saya agak pelik dan saya mula berfikir. Dalam keadaan mahasiswa/siswi lain yang mengenalinya “menghentam” beliau, saya tidak terus melulu, tetapi berfikir, bahawa, beliau bukan sebarangan orang. Ustaz Faizal pelajar cemerlang. Ustaz Faizal luas pengetahuannya. Ustaz Faizal pelajar MA di Universiti Kaherah. Tetapi kenapa Ustaz Faizal begini?.

Tidak perlu saya ceritakan apa yang saya jelik dengan beliau sepanjang pengenalan saya bersamanya. Cuma mahu menyatakan betapa saya marah dan benci akan kenyataannya dalam artikel “ Culik, Diculik dan Menculik … Betulke Budak-Budak PMRAM Oiiii..”. Bagaimana dendam dan bencinya Ustaz Faizal terhadap PMRAM, usahlah dinyatakan lagi. Ibarat kata pepatah, terang lagi bersuluh. Malah banyak artikelnya yang sentiasa menghentam PMRAM dan menuduh PMRAM agen PAS.

Saya tidak pasti bagaimana Ustaz Faizal berfikir. Saya juga tidak pasti pula adakah beliau mengalami stress yang keterlaluan atau kurangnya kasih sayang yang menyebabkan beliau menjadi begini. Namun, semoga rahmat dan kasih saying Allah sentiasa menaungi beliau dan kita semua.

Berbalik kepada cerita artikelnya. Saya tidak boleh mengulas panjang mengenai semua isi artikelnya yang bertajuk “ Culik, Menculik dan Menculik … Betulke Budak-Budak PMRAM Oiiii..” kerana saya tiada di Mesir semasa hal ini terjadi. Hanya mengikuti perkembangannya melalui beberapa blog tertentu.

Menarik minat saya ialah pada perenggan yang berbunyi ;
Maka,harta KERAJAAN JOHOR di Mesir adalah dibawah penyeliaan pegawai berkenaan dan bukan MAMAK YDP!!! oppppsssss lupa, mungkin budak baru baligh, kot tak reti ISTILAH "HARTA KERAJAAN atau BUKAN HARTA BAPAK KO YANG PUNYA". Kalau ikut kes JOHOR nih, "orang tuh" tak usah penat-penatkan tangan menekan KEYBOARD taip yang bukan-bukan, ISMA sudah "BERI SALAM" masuk rumah melalui pegawai. Cukup sopan saya kira!!!
Saya tidak pasti sejauh mana iklasnya Ustaz Faizal dalam menulis. Semoga Allah sentiasa mendidik diri kita supaya ikhlas. Rumah Johor sepanjang tiadanya pegawai, diselia oleh BKPJM itu sendiri. Mengapa kedatangan Pengawai HEP Johor itu menafikan semuanya.

Ustaz Hanif adalah Pegawai HEP dan tugasnya, menjaga dan membela kebajikan pelajar-pelajar Johor di Mesir. Satu perkara yang pasti, tidak mungkin Ustaz Hanif boleh bergerak sendirian. Maka, BKPJM yang diketuai oleh YDPnya dan disokong oleh para exco dan ahlinya adalah pembantu kepada pegawai ini.

Lebih 27 tahun BKPJM ditubuhkan. Selama itu juga, hal ehwal rumah atau mana-mana kemudahan yang disediakan, diselia selenggara oleh BKPJM. Jadi amat wajar jika kejadian seumpama ISMA-Mesir yang tidak meminta kebenaran YDP dan hanya menyangka pegawai sahaja sudah mencukupi dibantah. Rujuk YDP dan YDP akan berurusan dengan pegawai. Usah langkah bendul.

Mengenai Harta Kerajaan. Saya tidak pasti untuk mengulas, cuma, saya difahami, untuk membina rumah Johor di Rab’ah, menggunakan dana daripada Saham Waqaf negeri Johor. Jika dikatakan saham waqaf, banyak individu yang terlibat dalam pelaburan ini. Segala dana untuk membina, daripada pelaburan orang ramai dan kerajaan Johor hanya menggunakan kuasa amanah yang telah di amanahkan untuk mengalirkan wang tersebut.

Mengenai Asrama Pelajar Johor Di Hayyu 8, lebih 20 tahun rumah itu didiami. Statusnya, masih belum pasti. Rujuk YPJ, katanya milik MAIJ dan begitulah sebaliknya. Namun, saya tidak boleh mengulas panjang. Jadi, kalau Harta Kerajaan pun, ISMA atau UMNO boleh guna sesuaka hati ke?. Adakah jika harta kerajaan, harta BAPAK ISMA dan UMNO serta kuncu-kuncunya?.

Mamak YDP pula. Saya amat benci perkataan ini dan jujur, saya amat marah dengan kenyataan ini. Ingat lagi saya ketika BKPJM sibuk untuk MAT dan pengundian. Jawatan YDP BKPJM kali ini ada dua calon. Ustaz Basir dan Ustaz Zaki. Kedua-duanya berkaliber, berkarisma dan mempunyai cirri-ciri kepimpinan yang wajar disegani. Namun, saya ada calon pilihan saya.

Maka, tanda sokongan saya dari jauh (kerana saya bercuti di Malaysia), saya letakkan status YM saya “saya sokong bukan Melayu (786)”. Ustaz Faizal menegur saya dengan teguran amat sinis. Mulalah dia membandingkan pelajar UIAM yang kononnya lebih tahu perlembagaan daripada pelajar Al-Azhar. Dan beliau juga tidak terkecuali dalam menyatakan tentang perlembagaan mengenai makna melayu, status melayu dan sebagainya. Seolah-olah dia sahaja yang tahu perlembagaan, yang lain tidak. Kini, pendekar melayu tulin kita, kata YDP mamak YDP.

Sedikit mengenai artikelnya sebelum ini, mengenai Mesir tempat mengkaderan untuk menjadi Ahli PAS. PMRAM adalah agen utamanya. Saya amat bimbang sekali dengan artikel ini. Kerana, saya tidak pasti, Ustaz Faizal Sabhun kita ini, sejauh mana dia mengkaji dan menyediakan bukti untuk membenarkan apa yang ditulis. Fakta-fakta (kononnya) beliau semuanya fakta yang sama dalam semua artikel-artikel beliau jika mengulas mengenai PMRAM sebagai agen PAS. Saya juga tidak pasti jika UMNO boleh terpikat untuk mengambil beliau sebagai orang kuatnya. Sudah tentu UMNO yang kini “retak nanti belah” makin kucar kacir denga fakta “mentah” beliau.

Sekadar untuk mengajak berfikir bersama. Apa releven Kelab UMNO luar Negara ditubuhkan?. Soalan ini pernah saya ajukan kepada beliau dan jawabannya, Kelab UMNO BUKAN politik tetapi kebajikan.

Bukankah itu tipu namanya? Terang lagi bersuluh UMNO itu parti politik dan kelab UMNO juga mengunakan lambang UMNO sebagai logonya, masih dinafikan, bukan tujuan politik tetapi kebajikan.

PMRAM yang “hidup” terlebih dahulu daripada kelab UMNO lagilah ISMA, yang tidak ada kaitan langsung dengan mana-mana pertubuhan politik di Malaysia atau pun Mesir itulah yang didendam, yang dibenci dan dituduh agen PAS. Adakah kasar jika saya kata, mereka ini BODOH?.

Saya juga agak hairan. Mengapa Ustaz Faizal tidak dipelawa bermuzakarah dan diberi peluang luahkan segala apa yang terbuku dan terpendam di hatinya. Sama-sama kita dengar pendapatnya di khalayak umum dan mungkin kita boleh kongsi bersama. Tetapi, rupanya, ada. Ada dipelawa beliau untuk berhujah dan berkongsi pendapat dalam program Bicara Siswa : Mahasiswa : Antara Ledakan Ideologi dan Masa Depan Negara, anjuran SPR M3K tetapi, mungkin beliau terlalu sibuk maka, beliau TIDAK DAPAT HADIR ke majlis tersebut.

Sampai bila orang seperti ini akan teruskan agendanya yang menyusahkan hidup orang, kita pun tidak pasti. Apa yang pasti, dia tetap UMNO. Saya sokong apa? Sudah tentu ISLAM FOR All. Di Mesir, hanya BKPJM dan PMRAM sahaja yang saya memberikan setia selagi tidak bercanggah dengan Al-Quran dan Sunnah.

وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه وسلم

2 fikrah:

Kamal Ariff b. Mohd Bakri said...

Doakan beliau supaya lebih berhati-hati dalam mengeluarkan kata-kata dan apa jua tulisan. Beliau akan bertanggungjawab sendiri diakhirat kelak.

hidayahsufie™ said...

insyaallah
sama-sama kita doakan

KONGSI BERSAMA

RAKAN SEPERJUANGAN