Tuesday, December 01, 2009

SUARA DAN KEBERADAAN PMRAM

بسم الله الرحــمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وأصحابه أجمعين وأما بعد

Berkemungkinan, sebanyakan yang membaca entri saya kali ini, masing-masing akan mengatakan, ia sudah lama diperkatakan. Tetapi saya menulis entri ini bukan untuk menghangatkan isu yang lama, tetapi sekadar untuk menjelaskan pendapat saya.

Semalam (30 November 2009), ada seorang teman dari Malaysia ingin mengetahui mengenai SUARA Mesir. Siapakah SUARA, apakah peranannya, dan sejauh mana sambutan para mahasiswa/siswi di bumi Musa ini. Saya pun menjelaskan sedikit mengenai SUARA Mesir dan saya nyatakan bahawa, saya tidak bersetuju dengan kehadiran SUARA di sini.

Tidak dinafikan, peranan SUARA sebagai medium khusus untuk menyuarakan pandangan dan lontaran buah fikiran rakyat Malaysia di luar negara, tetapi, secara jelas, SUARA adalah proksi PR di Malaysia. Jadi, masalahnya apa?

Saya juga antara penyokong PR di Malaysia, tetapi, di Mesir, saya lihat, PMRAM ditekan dan diberikan pelbagai masalah yang sengaja diwujudkan oleh proksi-proksinya seperti JPMK, Nadi UMNO Mesir, ISMA dan lain-lainnya. PMRAM bukan menyebalahi mana-mana politik sama ada di Malaysia mahupun Mesir. Namun, pelbagai tuduhan dan tohmahan yang tidak berasas telah dilontarkan dan antara isu kini, mengenai bagaimana licik dan buruknya tindakan JPMK cuba menggagalkan Majlis Pembacaan Kutub Sittah anjuran PMRAM yang pada asal rancangannya, akan diadakan di Al-Azhar Conference Center (ACC) dengan pelbagai usaha. Antara yang paling khianat, JPMK menghantar surat kepada pengurusan ACC dengan ditanda tangani sendiri oleh pengarahnya, menuduh PMRAM seumpama parti pembangkang di Malaysia. Kesannya, disaat akhir, pihak pengrusan ACC membatalkan sewaan PMRAM. Wang pendahuluan untuk sewaan dewan telah dibayar dan saya tidak pasti, wang pendahuluan sewaan tersebut dikembalikan atau pun tidak.

Jadi, kewujudan SUARA menambahkan lagi hujah meraka yang busuk hati pada PMRAM. Walaupun secara hakikatnya, PMRAM masih lagi tidak mengiktiraf penubuhan SUARA ini. Kesannya juga telah ada, semasa saya dan rakan-rakan lain menyertai RoadShow anjuran DESAK, mereka menyatakan bahawa, JPMK menggunakan hujah “PMRAM adalah SUARA, SUARA adalah PMRAM” untuk menguatkan lagi tohmahannya terhadap PMRAM sebagai proksi pembangkang. Jelas sebabnya.

Saya tertawa kecil apabila saya menyatakan pendapat mengenai SUARA, rakan saya itu kata, saya ini berfikrah UMNO. Kenapa? Jelasnya, menolak DESAK seumpama menolak PR di Malaysia. Saya mengagumi semangat juangnya bersama PR di Malaysia namun, di sini (Mesir) terlalu banyak perkara yang perlu dijaga untuk memastikan keberadaan PMRAM terkawal. PMRAM adalah satu-satunya badan induk mahasiswa/siswi Malaysia yang telah berusi 79 tahun, lebih tua dari UMNO, JPMK dan KBMK pun tidak wujud lagi ketika ini dan adanya KBMK adalah inisiatif PMRAM sendiri bagi memastikan para mahasiswa/siswi Malaysia mudah berurusan. Tetapi kini, lain pula yang berlaku.

Untuk memastikan PMRAM sentiasa terjaga, sebarang bentuk ancaman dari pelbagai sudut perlu ditangkis. Saya ahli PMRAM dan saya hanya bekerja untuk PMRAM sebagai persatuan induk dan BKPJM sebagai BKAN yang bernaung di bawah PMRAM. Mana-mana persatuan atau pertubuhan yang PMRAM tidak bekerjasama dengannya, saya juga tidak akan memberikan kerjasama pada mereka dan saya menyeru kepada seluruh ahli PMRAM agar bersama-sama bersatu memperkasakan PMRAM.

وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه وسلم

0 fikrah:

KONGSI BERSAMA

RAKAN SEPERJUANGAN